maandag 18 maart 2024

Review: Onderhuids - Catriona Ward

Whistler Bay, 1989. Wilder Harlow brengt de zomer door in het vakantiehuis dat zijn ouders hebben geërfd. Hij loopt de knappe Nathaniel en de fascinerende Harper tegen het lijf, maar hij weet nog niet dat zijn intense band met hen hem zal tekenen voor het leven. Wanneer de drie vrienden een gruwelijke ontdekking doen in een grot in de baai, leidt dat niet alleen tot de ontmaskering van een seriemoordenaar, maar ook tot een tragisch eind van de vriendschap.

Meer dan dertig jaar later keert Wilder terug naar Whistler Bay om daar de confrontatie met zijn demonen aan te gaan. Maar het verleden achtervolgt hem, want ook Harper is teruggekeerd naar het kustplaatsje en houdt angstvallig haar geheimen voor zich. En dan zijn er nog de hallucinaties die gepaard gaan met Wilders oogziekte. Of worden ze door iets anders veroorzaakt? De grens tussen feit en fictie vervaagt. Hoe meer Wilder schrijft, hoe meer hij begint te twijfelen of zijn herinneringen wel kloppen…

De vorige boeken van Ward heb ik verslonden, ze waren megagoed, maar ik weet niet zo goed wat ik van deze moet vinden. Was hij goed? Ja, aangezien ik hem uitgelezen heb. Was hij spannend? Dat ook, maar minder spannend dan haar vorige boeken.

Ward sloeg met dit verhaal een andere richting in, meer naar het literaire toe, en hoewel ik daar niet vies van ben, haalde het daardoor de vaart uit het verhaal. Het was behoorlijk pittig en ingewikkeld, en ik moest mijn aandacht er goed bijhouden, dus echt ontspannend lezen was het niet. Toch niet vanaf de tweede helft. De eerste helft vond ik wel boeiend.

Ik snapte het allemaal wel, en ik begrijp wat de auteur probeerde te bereiken, maar ik heb toch liever een eenvoudigere schrijfstijl.

Niettemin heb ik het graag gelezen en vond ik de wendingen die het verhaal meerdere keren nam, de verrassingen, heel erg goed gedaan.

9789049203320