maandag 18 december 2023

Review: Zwaardvechter (Sword Catcher 1) - Cassandra Clare



Cassandra Clare brak internationaal door met de Kronieken van de Onderwereld. Nu is er Zwaardvanger, een nieuwe fantasyserie – in een eenmalige luxe editie. Het begon met een diefstal. De diefstal van een jongen. Kel is een wees, maar is gestolen om als dubbelganger – een zogeheten Zwaardvanger – van de kroonprins van Castellane door het leven te gaan. Hij en kroonprins Conor Aurelian zijn zo hecht als broers, maar Kels leven heeft maar één doel: sterven voor Conor, de persoon van wie hij houdt en wie hij haat – en van wie hij nooit vrij kan zijn. Lin Caster is één van de Ashkar, een bevolkingsgroep die als één van de weinigen nog een greintje magie bezit. Lin waagt zich erop om de zieken en stervenden van Castellane te verzorgen met hulp van verboden kennis, inclusief haar beste vriendin Mariam. Wanneer Kel het zwaard van een huurmoordenaar opvangt, verandert alles. Lin en Kel worden bij elkaar gebracht door de mislukte moordaanslag en worden meegesleurd in het web van de mysterieuze Voddenraperkoning, de criminele heerser van Castellane’s onderwereld. De gemoederen lopen hoog op in Castellane. Zullen de ontdekkingen van Lin en Kel hun land in oorlog storten – en de wereld in chaos?

Wat een verhaal! Ik begon eraan, denkende dat ik wel voor een aantal dagen tot een week erin zou kunnen lezen, nou niet dus, want na twee dagen uit. Het was echt zo'n boek van: nog één hoofdstuk, en dan natuurlijk nog één, enzovoort.

Een prachtige world-building die heel geloofwaardig overkomt en overeenkomsten vertoont met onze wereld en zijn culturen. Clare geeft er echter een geheel eigen draai aan en heeft zo een meeslepende wereld gesponnen die nog lang blijft nazinderen.

En dan de personages. Lin, intelligent, koppig en dapper, vond ik geweldig. De wisselwerking tussen haar en prins Conor is verfrissend en ... Tja, oordeel zelf maar, ik wil niet teveel verklappen. Kel is een mysterieus figuur en ik ben echt benieuwd wat hij nog allemaal zal ontdekken. En de voddenraperkoning vond ik intrigerend.

Van begin tot eind nagelbijtend spannend, maar dat hoefde ik eigenlijk al niet meer te zeggen. De omschrijvingen van de culturen, hun gebruiken, voedsel, religies, het is alsof het allemaal echt bestaat, zo geniaal heeft Clare het geschreven. Bonus: de kaart van Castellaan maakt het nog duidelijker.

Een verhaal met alle belangrijke ingrediënten en zelfs nog meer.

Ik popel om deel 2 te lezen!

Nederlands 

Hardcover 

9789024595082 

25 oktober 2023 

608 pagina's

Luitingh-Sijthoff

29,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten