woensdag 27 december 2023

Review: De noodzaak - Stephen King



In de winkel van Leland Gaunt is alles te koop, maar tegen welke prijs...

In De noodzaak van Stephen King heeft de stad Castle Rock, Maine, in de loop der jaren behoorlijk wat eigenaardigheden gezien, maar niets is zo eigenaardig als de kleine curiosawinkel die er net is geopend. Het loopt storm in De NoodZaak, de pas geopende winkel van de geheimzinnige en gedistingeerde Leland Gaunt. De elfjarige Brian Rusk vindt er voor een spotprijs een felbegeerd, zeldzaam kauwgomplaatje uit 1956 van zijn favoriete baseballspeler. Iedereen vindt er wel iets van zijn gading. En iedereen betaalt natuurlijk een prijs. Maar bij De NoodZaak blijkt die prijs uiteindelijk erg hoog te zijn... Het boek werd verfilmd door Fraser C. Heston (de zoon van) met o.a. Ed Harris en Max von Sydow.
780 pagina's veel voor een King boek? Absoluut niet! Eerder te weinig, al zullen mijn pijnlijke polsen het daarmee niet eens zijn, mijn leeshonger wel. Ik kende het verhaal, het was de tweede keer dat ik het las, maar nog steeds met evenveel enthousiasme.

King duikt weer met finesse en ongelooflijke mensenkennis in de psyche van diverse inwoners van een slaperig stadje, uiteraard in Castle Rock. Zoals altijd is het horror-element in zijn verhalen eigenlijk ondergeschikt aan het menselijk psychologische, aan de duistere en vunzige kanten van de menselijke geest, hun hebberigheid, jaloezie, wraaklust en meer.

De eigenaar van de vreemde winkel "De NoodZaak" wordt heerlijk mysterieus neergezet. De sheriff en zijn vriendin zijn zo'n leuk stel, een goed tegengewicht aan de slechterik, Leland Gaunt.

Alles is zo filmisch geschreven en spannend, dat ik zin had om voor een tweede keer de verfilming ervan te zien (jammer genoeg vond ik hem niet terug op Netflix, Disney+ of Prime: foei!).

Echt, ik heb het al meermaals gezegd, maar ik blijf erbij: King kan je met zijn pen alles laten geloven en weinig schrijvers kunnen je zo laten onderdompelen in een verhaal als hij dat kan.

Ken je zijn boeken nog niet? Dan is het de hoogste tijd dat je eraan begint en dat kan prima met dit boek. Gegarandeerd dat je er geen spijt van krijgt.

Nederlands 
Paperback 
9789021037264 
780 pagina's
08 februari 2023
Luitingh-Sijthoff
29,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten