zaterdag 16 december 2023

Review: Onnatuurlijke oorzaak (een Kay Scarpetta thriller) - Patricia Cornwell



Patholoog-anatoom Kay Scarpetta treft wel heel bijzonder bewijs aan op het plaats delict van een tweevoudige moord.

In de wildernis van Noord-Virginia worden de lichamen van twee kampeerders gevonden. De slachtoffers zijn zo toegetakeld dat ze niet meer herkenbaar zijn. Patholoog-anatoom Kay Scarpetta wordt gevraagd de zaak te onderzoeken.

Eenmaal op het plaats delict blijkt het bewijs angstaanjagend, en in het geval van de onmenselijk grote voetafdrukken in de modder zelfs onbegrijpelijk. Na de griezeligste bergingsactie uit haar hele carrière, moet Scarpetta er achter zien te komen wie zulke gewelddadige moorden zou plegen, en waarom…

Ik was een beetje teleurgesteld in dit 27ste deel met Kay Scarpetta. Enerzijds gebeurt er veel: meerdere vreemde ongelukken en doden, maar anderzijds weinig. Dat ligt misschien aan het feit dat alles wel heel erg gedetailleerd wordt omschreven en uitgebreid wordt beschreven, waardoor voor mij de vaart uit het verhaal was.

Misschien ligt het ook aan de schrijfstijl; ik vond het stijf overkomen, maar dat kan aan mij liggen.

Op het einde wordt alles dan ook heel snel opgelost en verklaard.

Gelukkig zijn de personages wel leuk om te volgen en kaart Cornwell enkele huidige wereldproblematieken en gevaren aan die boeiend zijn, en af en toe serieus schokkend. Met andere woorden: veel bijgeleerd, maar ik vond het niet bepaald een steengoede thriller.

Nederlands 

Paperback 

9789021043661 

21 november 2023 

352 pagina's

Luitingh-Sijthoff

22,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten