woensdag 26 september 2018

Review: Overprikkeld – Eerste hulp bij hoogsensitiviteit – Liesbeth Kamerling & Lieke Zunderdorp

In ‘Overprikkeld’ geven Liesbeth Kamerling en Lieke Zunderdorp eerste hulp bij hoogsensitiviteit. Ze laten zien dat je van hoogsensitiviteit een kwaliteit kunt maken. 1 op de 5 mensen is snel overprikkeld! Een hoogsensitief persoon (HSP) is geboren met een gevoelig zenuwstelsel. Licht, geluid maar ook emoties van anderen komen harder binnen. Op luchtige en humoristische wijze laten de Liesbeth Kamerling en Lieke Zunderdorp – beiden ervaringsdeskundige – zien wat hoogsensitiviteit nu eigenlijk inhoudt. Met eenvoudige tips & tricks waarmee je meer uit jezelf haalt en overprikkeling voorkomt. Door de vele uit het leven gegrepen voorbeelden is dit boek herkenbaar voor HSP-ers én mensen uit hun omgeving. # Mijn hoogsensitiviteit leidt er toe dat ik intens kan genieten, bijvoorbeeld van de zon op mijn gezicht. Dat is heel fijn! – Liesbeth Kamerling

Een duidelijk, mooi boek voor, door en over mensen met hoogsensitiviteit. Het was een ware eyeopener voor me. Hoewel ik al een poosje weet dat ik een HSP-er ben, waren er toch nog veel AHA momenten toen ik het las. Fijn om dingen te herkennen en te beseffen dat ze oké zijn en hoe je daarbij grenzen moet stellen om jezelf (en je omgeving) te beschermen.

Vooral de tips hoe ermee om te gaan, met de vele kenmerken van hoogsensitiviteit, zijn handig en leerrijk.

De stukjes waarin de auteurs voorbeelden uit hun eigen leven aanhalen zijn helder, eerlijk en maken alles nog veel duidelijker.

De auteurs benadrukken dat hoewel hoogsensitiviteit vaak vermoeiend en veeleisend kan zijn, het je leven in het algemeen grondig kan verstoren, het ook zijn positieve kanten heeft. Vooral als je leert hoe je het ten goede kunt keren.

En het is zo, het heeft zijn vele voordelen, en zeker als je een begripvolle omgeving hebt, kan het je leven sterk verrijken.

Het boek is ook prachtig vormgegeven, met een hardcover en vrolijke illustraties.

Met dit boek krijg je een heldere kijk in het denken en gedrag van een HSP-er en worden er hulpvaardige tips aangereikt om je leven aangenamer te maken.