maandag 10 september 2018

Review: Het doorboorde hart – Amélie Nothomb

Marie is het mooiste meisje van het dorp. Lang, slank en blond, door iedereen aanbeden. Als de knapste en slimste jongen ook nog smoorverliefd op haar wordt, kan ze haar geluk niet op. Ze trouwen en krijgen een dochter, Diane, die nog veel knapper is dan haar moeder. Marie is zo jaloers op Dianes schoonheid dat ze haar kind geen blik waardig gunt. Diane voelt zich afgedankt en wordt verscheurd door verdriet. Het doorboorde hart is een pijnlijk en prachtig verhaal over een leven zonder moederliefde en hoe dit je voor het leven tekent.

Een verhaal van Nothomb uitleggen of zeggen in welke genre ze schrijft is haast onbegonnen werk. Nothombs stijl is uniek in de boekenwereld; ze veegt aan heel veel regels haar laars en komt er geniaal mee weg. Ik ben verslaafd aan haar boeken en ook weer aan deze: ‘Het doorboorde hart’. Ik heb deze zelfs nog sneller verslonden dan de vorige boeken.

Alle aspecten van het schrijven heeft Nothomb onder de knie; boeiende dialogen, interessante personages met psychologische diepgang, en zelfs al is het geen thriller, je blijft geboeid tot de laatste pagina.

Deze roman heeft verschillende rode draden: we volgen Diane in het volwassen worden en we volgen meerdere generaties vrouwen uit dezelfde familie.

Een intense roman over vriendschap, familie, vrouw zijn, opgroeien, jaloezie en liefde, moederschap en opvoeding, feminisme en rechtvaardigheid. Een verhaal met prachtige omschrijvingen, scherpe observaties, donkere humor en excentrieke personages. En ook in het einde stelt Nothomb me nooit teleur, want daar komt ze telkens verrassend mee uit de hoek.

Een absolute must read dus!

Amélie Nothomb

ISBN: 9789401608541