donderdag 20 juli 2017

Review: De moordenaarsclub - Paul Jacobs



Tot zijn verrassing wordt Thomas Breens eenparig verkozen tot lid van de Moordenaarsclub, een exclusieve vereniging van detectiveschrijvers, die twee keer per jaar bijeenkomen in een Antwerps restaurant. De voorzitster van de club heeft de inwijdingsceremonie tot in de puntjes voorbereid: er knallen revolvers en champagnekurken.

Maar dan gaat er iets fout en gebeurt er een échte moord in de Moordenaarsclub. Als er kort daarna nog een tweede schrijver om het leven komt en Thomas zelf met de dood wordt bedreigd, reist hij met zijn vriendin Kristien naar het zuiden van Frankrijk om de copycat killer te ontmaskeren...

Tot nu toe vind ik de thrillerreeks met Thomas Breens in de hoofdrol leuk en vermakelijk, ook weer dit laatste deel. Ik geniet telkens opnieuw van de amateuristische speurdersneus Breens en zijn sidekick: de bevallige en jonge vriendin Kristien.
Het samenspel tussen de twee is entertainend, adorabel en geloofwaardig. Breens is goed in het neerzetten van levensechte karakters, zowel in hun dialogen als gedrag; het blijft consistent. Ik vind Breens ook een leuk personage om te volgen, dus van mij mogen er nog delen met hem verschijnen. Zijn soms laconieke, soms schijnbaar naïeve manier van doen, in samenspel met een scherpe, vindingrijke geest doet het hem wel. De interactie tussen Breens en de politie-inspecteur heeft hilarische kantjes, die vind ik nog het leukst om te lezen. 
Ik had deze keer wel redelijk snel door wie de dader was (toch zo ongeveer en meer kan ik niet zeggen zonder een spoiler te geven), maar dat maakte het lezen niet minder aangenaam.
Jacobs schrijft op een luchtig spannende manier, het verhaal gaat rustig kabbelend verder. Een beetje in de stijl van die goede oude whodunnits van Agatha Christie. 
Een ideale thriller om op vakantie mee te nemen.
Paul Jacobs

ISBN: 9789089245724
Uitgeverij: Houtekiet
Pagina's: 301
Prijs: 21,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten