zaterdag 27 mei 2017

Review: Mijn 2de leven - Fausto Brizzi


Mijn 2e leven van Fausto Brizzi is een warme, komische roman over liefde en over de moderne obsessie met gezond en verantwoord eten. Als je trouwt met een veganistische vrouw kan dat vreemde gevolgen hebben. Je krijgt geen pizza salami meer, tiramisu of heerlijke Italiaanse vis. Je staat opeens groene sprietjes te knippen uit een balkonpotje. Haar dieet werkt je gewoon op de zenuwen! Rome lijkt op z’n kop te staan. Maar ja, je houdt van haar…
Fausto Brizzi is een populaire Italiaanse tv-producer van bittersweet romantische comedy’s. Zijn romans Honderd gelukkige dagen en Je leeft maar één keer werden internationale bestsellers. In Mijn 2e leven neemt Fausto Brizzi zichzelf op de hak: hij baseert dit spottende, hartveroverende verhaal op zijn huwelijk met Claudia Zanella, zijn nieuwe liefde die veganiste is. 

Dit is een leuk tussendoor boekje, als je geen zin hebt in zware literatuur, en dus ideaal voor op een terrasje of aan het zwembad. Fausto schrijft zoals altijd met een zwierige flair, losjes en vlot, en ondanks het luchtige onderwerp ook erg pakkend.
Ik vind zijn boeken tot nu toe telkens enorm relax, echt easy getaways, maar dit verhaal bevat ook een serieuze ondertoon die je aan het denken zet.
Ik vond het weer heerlijk om te lezen, en nochtans ben ik niet voor waar gebeurde verhalen te vinden. Dit boekje heeft echter niks van het zwaarmoedige dat de meeste echt gebeurde verhalen hebben, integendeel.
Hoe Fausto door de liefde voor zijn vrouw zichzelf in bochten wringt om aan haar gezondheidseisen te voldoen, is met veel humor, zelfspot en toch ook scherp en objectief weergegeven. Misschien kon ik me er goed in inleven omdat ik zelf vegetariër ben en mijn man niet en dus vaak situaties en gedragingen herkende.
Hoe dan ook, een feel-good roman die doet wat het behoort te doen: je een vrolijk gevoel bezorgen en met een glimlach achterlaten.
Fausto Brizzi

ISBN: 9789024576142
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina's: 158
Prijs: 15 euro



Geen opmerkingen:

Een reactie posten