dinsdag 30 mei 2017

Review: De wonderjaren van Billy Marvin - Jason Rekulak

Als je ooit verliefd bent geweest, of een spelcomputer hebt gehad, of Rad van Fortuin hebt gekeken, en je gevoel voor humor hebt, dan is De wonderjaren van Billy Marvin het boek voor jou. Het is 1987. De veertienjarige vrienden Billy, Alf en Clark hebben maar één doel: een exemplaar bemachtigen van de nieuwe Playboy, met blootfoto's van Wheel of Fortune-gastvrouw Vanna White. Ze zijn te jong om er een te kopen, dus probeert Billy via de winkeliersdochter toegang te krijgen - met verstrekkende gevolgen...

Wat een fantastisch boek was dat! Vooral als je net als ik een puber was in de jaren 80 zal je met volle teugen van elke pagina genieten, maar eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat alle lezers het verhaal geweldig zullen vinden.
Wat is er niet leuk aan? Niks! Het is met een razendsnelle pen geschreven, vlot leesbaar dus, en de belevenissen van Billy en zijn vrienden zijn voor iedereen herkenbaar, want we zijn allemaal pubers geweest. De tijd waarin de allereerste home computers hun intrede deden, waar smartphones science-fiction verzinsels waren en waar je voor pornolectuur met rode oortjes een tijdschriftenwinkel moest binnenstappen. Fantastisch om daar nog eens over te lezen, om je nostalgisch te kunnen zwelgen in die 'goede oude tijd'.
Het verhaal zit ook goed in elkaar, nergens over the top of ongeloofwaardig en ook nergens voorspelbaar of cheesy. Herkenbare eerste relationele stappen, vriendschappen, ouderlijke conflicten en vooral veel stupide tienerfouten. En hoewel computernerds hier helemaal van zullen kwijlen, vond ik het als computerdombo ook interessant om over de eerste thuiscomputers te lezen.
Ik kon nergens een negatief punt ontdekken; consistente karakters, spannende opbouw, verrassende wendingen, humor en een tof einde. Alle ingrediënten om een zomers ontspannend verhaal te bekomen zaten in dit boek verwerkt.
En als superbonus kan je hier het retrospel spelen waar het in het verhaal over gaat. Leuk leuk leuk!!!
Jason Rekulak

ISBN: 9789024574032