donderdag 25 mei 2017

Review: De laatste dingen - Jenny Offill


Voor de acht jaar oude Grace Davitt is de wereld een wonderbaarlijke plek. Ze gaat niet naar school, maar krijgt les van haar moeder, Anna, vogelkenner en talenwonder. Die heeft een fantasierijke geest, en weet van hun dorpje aan de rand van een meer een sprookjesland te maken, vol geheime talen, monsters en verjaardagsfeestjes voor de aarde. Maar waar ligt de grens tussen fantasierijk en waanzinnig?
De vader van Grace is heel anders: een scheikundeleraar met een rationele natuur. Geen wonder dat het huwelijk geen standhoudt. Maar voor Grace betekent dit dat ze moet kiezen tussen beide ouders. Het is het begin van een bijzondere reis, die haar naar alle uithoeken van het land én van haar verbeelding brengt.

De meningen zijn verdeeld. Ik heb een vriendin die helemaal lyrisch over dit boek is, maar ik was er niet zo voor warm te krijgen.
Grace wordt van school gehaald, voortaan krijgt ze thuis les van haar moeder. Grace vertelt hoe ze haar opvoeding ervaart, wat voor gekke dingen haar moeder allemaal doet. Zelfs haar vader heeft niet door hoe geschift haar moeder is. En het zijn heel erg krankzinnige dingen, dat staat vast.
Ik vond het verhaal niet zo spannend en zag het einde eigenlijk wel aankomen, dus daar geen verrassingen. De personages vond ik lauw neergezet, je krijgt niet echt een voorstelling van ze. En toch zijn er hier en daar prachtig omschreven sfeerbeelden van de eenzaamheid die bovenkomen. Hoe een kind vertrouwen en veiligheid ervaart. Soms met wat humor soms heel indringend omschreven.
De auteur heeft een redelijk vlotte pen, maar kon me toch niet overtuigen. Bijna had ik het niet uitgelezen.
Echter, zoals ik eerder zei: een vriendin van me vond het een superverhaal. Waarschijnlijk is het zo'n boek dat de ene helft lezers schitterend vindt en de andere helft afschuwelijk, een alles of niets geval dus.
Apart is het in ieder geval wel, dus als je alleen al daar van houdt, zit het met dit boek wel goed.

Recensie door Maleen
Jenny Offill

ISBN: 9789044535495 
Uitgeverij: De Geus
Pagina's: 285
Prijs: 19,95



Geen opmerkingen:

Een reactie posten