woensdag 30 november 2016

Review ☼♣ En ik herinner me Titus Broederland ☼♣ Auke Hulst + VLOG


De tweelingbroers Broederland wonen in een afgelegen bos, waar ze zich bezighouden met verboden boeken en hun gitaar. Tot een catastrofe hen van huis verjaagt. Ze trekken een vijandige wereld in waar alles draait om religie en de winning van grondstoffen. Maar waarin schuilt het grootste gevaar? In de opengebarsten aarde, in andere mensen of in henzelf? Auke Hulst toont zich andermaal een meester in het oprekken van literaire grenzen en dringt hij diep door in de belevingswereld van jonge mensen die buiten de samenleving staan.
 

Wat een schrijftalent! Eerder las ik al 'Slaap zacht, Johnny Idaho', een verhaal waar ik helemaal verknocht aan was en mezelf na het lezen voorhield: het volgende boek van Hulst moet ik ook lezen. En daar heb ik dus absoluut geen spijt van.

Titus en zijn broer leven in een wereld waar tweelingen als duivelsgebroed worden beschouwd. Normaal worden ze bij de geboorte vermoord, maar hun vader kreeg het niet over zijn hart en sindsdien leven ze gedrieën afgeschermd van de buitenwereld. Tot op de dag dat een groot gat, het zinkgat, in de aarde ontstaat en het alsmaar groter en groter wordt, het schrokt het huis van de broers op, daarna het dorp en zo verder en verder. Hun vader sterft de nacht voor ze met zijn tweeën de wijde wereld intrekken, dus ervoor vluchten.

Waar en wanneer vindt dit verhaal plaats? Geen flauw idee. Dat is een van de mysteries waar Hulst vaker gebruik van maakt (toch de twee boeken die ik gelezen heb). Het is alleszins niet onze tijd en wereld, maar ook weer wel, het is fantasie, maar ook weer helemaal niet. Hoe dan ook is het een intrigerende wereld die ontzettend geloofwaardig omschreven wordt, deels omdat het zo dicht bij de werkelijkheid blijft.

De liefde, de band en de vriendschap die beide broers voor elkaar voelen is geraffineerd en diep weergegeven; je kunt niet anders dan sympathie voor hen beiden voelen. Hulst is sterk in het neerzetten van echte emoties, rauw en eerlijk, scherp en tot in de kern gaand. Net als met de gedachten en beweegredenen van de personages: alsof de auteur beide broers geweest is en niet enkel verzonnen heeft.

Je volgt de broers op hun zoektocht naar de zee; dat is hun ultieme bestemming, hoewel de ene niet gelooft dat die bestaat. Gaandeweg leer je hen, en de nogal harde, ouderwetse wereld waar ze doorheen lopen, kennen. Twee broers die ontzettend van elkaar houden, qua uiterlijk elkaars evenbeeld zijn, maar niet meer verschillend konden zijn qua karakter.

Prachtige zinnen rijgen de gebeurtenissen aan elkaar. Neem nou deze: 'Zwijgend kauwt hij zijn soep - een zinloze bezigheid - en ik speel met mijn eten. Vaders blik is gericht op onze handjes en ons kromme bestek. ... Hij tikt zijn as af in een mok waarvan het glazuur bladdert, zijn ogen vol gedachten.' Dat is beeldend en poëtisch tegelijkertijd.
Of deze: 'Als ik naar haar keek, zag ik al het voorspook van de herinnering.' Je weet meteen wat de auteur bedoelt, maar het is bij mijn weten nooit eerder zo mooi verwoord.

Een verhaal over trouw, broederliefde, overleven, hoop en gemis, eigenlijk een verhaal dat gaat over heel veel menselijks, en dat in een fascinerende vreemde wereld die toch ontzettend herkenbaar is.
Auke Hulst is een rasverteller!
Auke Hulst

ISBN: 9789026333477
Uitgeverij: Ambo/Anthos
Pagina's: 267

Prijs: 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten