vrijdag 25 november 2016

Review: Laat me gaan - Gayle Forman

Maribeth denkt dat ze superwoman is. Als hardwerkende New Yorkse moeder van een vierjarige tweeling beseft ze niet eens dat ze een hartaanval heeft gehad. Na een dubbele bypass operatie wordt ze ontslagen uit het ziekenhuis onder voorwaarde om thuis te herstellen. Dat blijkt onmogelijk. Zelfs haar moeder die tijdelijk komt 'helpen' vindt haar egoïstisch. Ten einde raad pakt Maribeth een koffer en vertrekt zonder haar man Jason te laten weten waar ze naar toe gaat.

Review door gastblogster Bolle

Dit boek heb ik in no time verslonden, om maar een voorbeeld te noemen: voor ik het goed en wel besefte zat ik al aan pagina 70. Dus ja, heel vlot geschreven met eenvoudige zinnen, geen hoogdravend taalgebruik, gewoon lekker en soepel. Het is het eerste boek voor volwassenen van de auteur, maar dat zou je absoluut niet zeggen.

Voor hardwerkende vrouwen met kinderen is het verhaal ook erg herkenbaar en vaak dacht ik: ik wou dat ik zo moedig was, want zo voel ik me ook vaak! Met zo moedig bedoel ik dat het hoofdpersonage Maribeth op een gegeven moment gewoon haar boeltje pakt (en 25.000 euro) en er vandoor gaat. Hoeveel moeders zouden dat eens niet willen doen, al is het maar voor een paar dagen. De auteur heeft de karakters echt wel goed uitgewerkt, en doordat je vaak flashbacks over haar leven krijgt, begrijp je heel goed waarom ze ontsnapt en voel je enorm met Maribeth mee.

Er zit ook een subverhaal verwerkt in het boek, namelijk de zoektocht van Maribeth naar haar biologische ouders, zodat ze kan nagaan of haar hartproblemen familiaal zijn en doorgegeven kunnen worden aan haar kinderen. Maar dit is minder prominent aanwezig; het gaat vooral over het vinden van zichzelf en het opnieuw leren kennen van haar echtgenoot.

Het is best een emotioneel beladen boek, maar toch voelde het achteraf gezien niet zwaar op het gemoed aan. Er zitten namelijk ook veel hoopvolle stukken in, zoals hoe makkelijk je nieuwe relaties kunt ontwikkelen, nieuwe vriendschappen.
Iets minder geloofwaardig was misschien dat Maribeth van een hectisch en druk leven in een oogwenk kan overschakelen naar een nietsdoen en ontspannen leven.

Ik was verbaasd dat ik het boek zo graag gelezen heb, want normaal zou ik dit genre overslaan, dus gelukkig grijp ik af en toe eens naar een ander soort verhaal.
Ja zeker, dit boek speel ik door naar vriendinnen!