vrijdag 4 november 2016

Review: Terug naar het Zuiden - Kathleen Grissom

Jamie - zoon van een plantage-eigenaar en een slavin - vermoordt als jonge jongen zijn vader en ontvlucht de plantage in Virginia. Eenmaal in Philadelphia gaat hij door het leven als een welgestelde blanke edelsmid. Maar dan komt hem ter ore dat zijn dierbare jonge hulp Pan gevangengenomen is om te worden verkocht als slaaf.
Pans vader, die Jamie liefdevol opnam na diens vlucht, smeekt hem zijn zoon te zoeken. Jamie kan niet anders dan de reis terug naar Virginia aanvaarden, al beseft hij dat dit hem gevaarlijk dicht bij de oude plantage brengt en bij de meedogenloze slavenvanger die nog steeds naar hem op jacht is. Met Terug naar het Zuiden heeft Kathleen Grissom een meeslepende roman geschreven over slavernij en de Underground Railroad-smokkelroutes, die duizenden slaven op weg naar de vrijheid hielpen.

Eerder las ik al 'Het keukenhuis' van deze schrijfster en ook daar was ik helemaal gek op. Grissom schrijft zo meeslepend en gevoelig dat je niet anders kan dan het boek in één ruk uitlezen. Meerdere malen had ik tranen in de ogen of moest ik grijnzen, omdat ik zo in het verhaal en in de levens van de personages meegezogen werd, er deel van uitmaakte.
Het is niet de eerste roman die in het Zuiden en in de tijd van de slavernij afspeelt die ik lees, maar Grissom behoort in dit genre ongetwijfeld tot mijn favoriete auteurs.
Wanneer je door deze schrijfster naar het Zuiden en het leed van de slavernij meegevoerd wordt, dan ben je er ten volle aanwezig.
Ook de karakters zijn ongelooflijk sterk neergezet. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van James en dat van Pan. Ook andere karakters krijgen vaak het woord, zoals de slavin Sukey en James' grote liefde Caroline. Vaak als er meerdere vertelpersonen zijn, ontwikkel je een voorkeur voor een van hen, maar dat had ik nu dus absoluut niet. Alle levens en visies worden door de auteur even interessant en boeiend neergezet, of het nu die van de dochter uit een rijke familie is of van de jonge bediende Pan. En het is ook niet zo dat ze als grote helden zonder tekortkomingen worden neergezet, want meermaals vond ik de acties van James zelfs erg laag en laf. Dat gaf hem des te meer diepgang en geloofwaardigheid, waardoor je hem op het eind ook meer gaat bewonderen.
Hoe dan ook, een ijzersterke roman, beklemmend meeslepend en spannend, over het diepe Zuiden in de negentiende eeuw met geweldig neergezette personages.
Kathleen Grissom

ISBN: 9789026335648