zaterdag 2 juli 2016

Review: Jonathan gaat los - Meg Rosoff

Jonathan is copywriter bij een reclamebureau in Manhattan. Hij werkt aan het meest lucratieve, maar allersaaiste account. Zijn vriendin werkt voor een online trouwmagazine en wanneer zij hem voorstelt om te gaan trouwen voor een live online publiek, wordt Jonathan plotseling slachtoffer van de razendsnelle social media: voordat hij kan bedenken waar híj nou gelukkig van zou worden gebeurt het gewoon allemaal al.
Alleen Dante en Sissy, de twee honden van zijn broer die in Dubai werkt, lijken echt te snappen wat hij nodig heeft…

Jonathan is een creatieve, fantasierijke kerel die samen met zijn rationele, koele vriendin in New York woont. Hij past ook op de honden van zijn broer, twee lieve intelligente beestjes, maar zijn vriendin is er niet zo gek op. Jonathan heeft een hekel aan zijn werk, weet niet zeker of hij wel van zijn vriendin houdt en woont in een flat die vermoedelijk van een maffiosi is. Op het hoogtepunt dat alles verkeerd dreigt te lopen, wanneer hij geen uitweg meer ziet, krijgt hij een vreemde aandoening. Zijn redding of niet?
Dit is echt zo'n lekker zomerboekje waarbij je even heerlijk in een andere wereld gekatapulteerd wordt en je verstand op nul kunt zetten. Jonathan is een personage waarbij het hilarisch is om in zijn hoofd te zitten. Zijn gedachtegang en dagdromerijen zijn grappig, scherp en zalig vreemd.  En tja, de andere hoofdrollen zijn weggelegd aan de honden en die doen het fantastisch! Hondenliefhebbers zullen het gedrag van Dante en Sissy zeker herkennen, alsook hoe  Jonathan ze omschrijft, bijvoorbeeld het gevoel dat ze slimmer zijn dan mensen denken of hun emoties toedichten die er waarschijnlijk op dat moment niet zijn.
Een luchtig, komisch en vlot verhaal met veelzijdige personages (viervoetig of niet) waar je telkens graag naar grijpt.
En zeker ook te omschrijven als een charmant verhaal dat veel lezers zal bekoren; mij heeft het in ieder geval heel wat fijne uurtjes bezorgd.
Meg Rosoff