zaterdag 27 februari 2016

Met deze tip houd je je goede voornemens vol! + VLOG



De gezondheidstips, hippe sportcombo's en 'revolutionaire' diëten vliegen me overal om de oren en zeker tijdens de eerste maanden van een nieuw jaar. Zo overstelpend dat ik op een gegeven moment door het bos de bomen niet meer zie. Soms zijn ze leuk of interessant en vaak zijn ze ronduit grappig, maar ik lees ze toch met een frisse nieuwsgierigheid, hopend op een nieuwe doorbraak of wondermiddel (ja, geef maar toe, daar hoop je zelf ook wel eens op). Maar alle goede voornemens mislukken als je één ding niet in het oog houdt.




Ik heb het geluk een redelijk evenwichtig metabolisme te hebben (hoewel, dat is een serieus stuk verminderd sinds ik 6 jaar geleden in mijn menopauze terechtkwam en ja, ik was nog veel te jong daarvoor), maar belangrijker: ik eet te graag om mezelf uit te hongeren of te diëten. Eerder ga ik dan wat meer sporten, alles om maar niet minder of minder lekker te hoeven eten.
Enfin, ik dwaal af, daar wil ik het nu eigenlijk niet over hebben. Mijn punt is, puur uit interesse lees ik dergelijke artikels met gezondheidstips wel eens graag en hier en daar zit dan wel eens iets tussen waarvan ik denk: daar kunnen ze wel eens gelijk in hebben, laat ik dat toch maar eens proberen. Zoals: drink voldoende water. Die tip is, goh ik weet niet, zo'n vijftien jaar geleden, tot me doorgedrongen en sindsdien drink ik ook (bijna) iedere dag zo'n één a drie liter water (behalve als ik op uitstap ben; ik heb geen zin om continu een toilet op te gaan zoeken).
Maar, de grote MAAR, er is één ding dat pas echt helpt om gezond te zijn en te blijven, maar één ding dat niet mag ontbreken aan je lijstje van gezonde voornemens of wanneer je op je lijn wil gaan letten, en dat is... tadadaaa (je weet het al, ja, maar wist je het écht, besefte je het écht en ten volle?): vermijd stress en zorg voor voldoende ontspanning/rust!
Slaap: zoooooo belangrijk

Stress, de kwaal van deze tijd, het grote monster, zou op nummer één moeten staan van dingen die aangepakt moeten worden in de gezondheidszorg, want het heeft gevolgen op alles!
Kijk, je kunt wel gezonder gaan eten of stomweg minder gaan eten (nooit doen, dat is pas echt ongezond!) of meer aan sport gaan doen, maar hoe lang denk je dit vol te houden zonder een gezonde geest? Niet lang, dat kan ik je nu al op een bord presenteren. En hoe denk je een gezonde geest te hebben zonder voldoende slaap, of zonder positieve mensen om je heen, of zonder af en toe eens (geregeld!) lekker egoïstisch te zijn en tijd voor jezelf in te lassen? Onmogelijk, geloof me maar. Ja, ik weet dat je niet alles in de hand hebt: je hebt een vervelende baan die je nog niet op kunt geven, je hebt vijf kinderen rondlopen die je aandacht vragen of je bent geboren met slaapproblemen.
Verandering is niet altijd meteen mogelijk, ik ben de eerste om dit toe te geven, maar het is wel altijd op een gegeven moment mogelijk (waar een wil is, is een weg, weet je wel). En al kun je je baas niet kiezen, je kunt er dan wel voor kiezen om thuis elke dag een poosje voor jezelf te nemen. Of als je thuis absoluut geen rust kunt vinden, dan kun je bijvoorbeeld je slaapkwaliteit onder handen nemen. Ergens, op een of ander vlak of op een of andere manier, kun je vast aan stressvermindering gaan doen.
Hoe dan ook, probeer zoveel mogelijk stress te vermijden, relativeer en ontspan, zorg voor voldoende nachtrust en de rest volgt dan wel vanzelf. Je zult je sterker voelen, meer zin hebben om aan beweging te gaan doen of gemotiveerder om voortaan meer tijd te besteden aan het bereiden van een gezonde maaltijd.
En belangrijker: het wordt een leefstijl en niet een tijdelijk iets.

Last but not least: ga er niet onder stressen als het niet meteen lukt. Doe wat je kan wanneer je kan en hier heb je nog enkele tips om je dag aangenamer te maken.

Yoga: twee vliegen in één klap: sport én ontspanning

Geen opmerkingen:

Een reactie posten