zondag 7 februari 2016

Review: De druiven der gramschap - John Steinbeck

Schokkend en controversieel was Steinbecks klassieke meesterwerk toen het in 1939 verscheen en Amerika ineens met zijn eigen zelfkant confronteerde. Tegen de achtergrond van het kurkdroge Oklahoma en het Californische migrantenleven volgen we de familie Joad, die, net als duizenden andere kleine boeren en landarbeiders in de jaren dertig, gedwongen is naar het Westen te vertrekken op zoek naar het beloofde land - en in ieder geval naar werk.
Hun verhaal is er een van valse hoop, onmogelijk verlangen en dromen die in duigen vallen. Toch weet Steinbeck hun strijd zó intens menselijk, groots en met een geweldige morele visie te beschrijven, dat 'De druiven der gramschap' een lofzang op het uithoudingsvermogen en de waardigheid van de menselijke geest is.

Waar te beginnen over dit meesterwerk.
Tom Joad komt net uit de gevangenis en is op weg naar huis, naar zijn familie. Onderweg ontmoet hij de prediker, althans vroeger was hij een prediker, Jim Casy. Ze raken aan de praat, kennen elkaar nog van vroeger en Casy besluit met Tom mee te gaan. Maar bij het huis van Toms familie aangekomen, is er niemand aanwezig. Ze zijn allemaal van plan naar het zuiden te gaan, hebben de boerderij noodgedwongen moeten achterlaten, om werk te vinden. Voor ze dat gaan doen, wonen ze nog even bij een oom in, en daar treft Tom zijn familie dan ook. Samen beginnen ze aan de harde, vermoeiende reis naar Californië, met weinig geld maar veel hoop. Als ze daar aangekomen zijn, worden ze echter met de ene na de andere teleurstelling en tegenslag geconfronteerd.
De hoofdstukken wisselen zich af. Het ene hoofdstuk vertelt over de familie Joad, hoe zij geconfronteerd worden met de leugens van de grootgrondbezitters, met het altijd maar voor minder geld moeten werken (als ze al werk vinden), met de honger en de strijd naar een beetje waardigheid. Het volgende hoofdstuk gaat Steinbeck dieper in op een aspect van het gebeuren of van de levensstijl in die tijd in Amerika, bijvoorbeeld de hebberigheid van de banken of de valkuilen in de economie of luchtiger: waarom een wegrestaurant vrachtwagenchauffeurs als hun favoriete klanten ziet.
Zo wisselt hij telkens hoofdstukken af. In het begin vond ik dat vervelend omdat ik verder wilde lezen over de familie Joad. Echter, na enkele hoofdstukken, vond ik ook die delen van het boek uitermate boeiend. Dat komt door Steinbecks schrijfstijl. Hij kan dingen en gebeurtenissen zo omschrijven dat je alleen al door het lezen over het bakken van een hamburger, zou ophouden met vegetariër te zijn. Door zijn prachtige omschrijvingen weet Steinbeck het uitermate boeiend te houden. Normaal houd ik niet van lange uiteenzettingen, maar Steinbeck is de eerste auteur die me daar niet mee verveelt, in tegendeel. Door hem was ik tijdens het lezen in de Verenigde Staten in die tijd.
Door alle ontberingen valt de familie Joad langzaam uiteen en dat is echt schrijnend om te lezen. Soms kreeg ik tranen van ontroering in mijn ogen (door de hulpvaardigheid en vriendelijkheid van mensen die al niets hadden) en soms werd ik ontzettend woedend (over onrecht dat zelfs in de tegenwoordige tijd herkenbaar is); Steinbeck weet je dus duidelijk emotioneel te beroeren. Er waren zelfs momenten dat ik mezelf er op betrapte luidop onder de indruk 'wow' te zeggen.
Hoewel het boek van voor de tweede wereldoorlog dateert, komt het nergens ouderwets over. Zelfs de manier van schrijven vind ik modern en zeker uniek te noemen.
Dit is een klassieker die niemand onberoerd zal laten, een tijdloos verhaal dat nergens inzakt en veel overeenkomsten vertoont met hoe het er nog steeds tegenwoordig aan toe gaat.
John Steinbeck