dinsdag 2 februari 2016

Review: Ivanov - Hanna Bervoets

Moskou, 1922: De tsaar is verdreven, de bolsjewieken hebben de macht gegrepen en de vooruitstrevende wetenschapper Ilya Ivanov heeft één droom. Hij insemineert chimpansees met mensensperma om zo een heel nieuw, hybride wezen te kweken: half mens, half aap.

New York, 1994: De aidsepidemie is op een hoogtepunt, de stad wordt geteisterd door bedbugs en de jonge, homoseksuele Felix van der Elsken komt aan op JFK Airport. Hij is hier voor een studie journalistiek, maar toch vooral om te worden wie hij altijd wilde zijn.
Het lukt Felix alleen niet zijn draai te vinden, tot hij virologe Helena Frank ontmoet. Zij onderzoekt de oorsprong van het hiv-virus en is geobsedeerd door de fameuze kruisingsexperimenten van Ivanov. Felix is op zijn beurt gefascineerd door Helena en haar jongere assistente Lois, en raakt verstrikt in een gevaarlijke driehoeksrelatie: wat wil Helena van hem, wat wil hij eigenlijk van haar? En welk geheim verbergen de twee vrouwen?
Op soepele wijze vermengt Bervoets de bizarre maar waargebeurde geschiedenis van de Russische held Ivanov met de memoires van Felix. Dat maakt Ivanov tot een ontluisterende roman over de invloed van cultuur op ethiek en over de grenzen die we trekken om te bepalen wie of wat we zijn.

En weer heeft Bervoets me niet teleurgesteld en weer heeft ze me van mijn sokken geblazen met weer een fantastisch boek. Waar blijft ze die originele verhalen en invalshoeken toch vinden? En waar blijft ze toch die ontzettend geloofwaardige personages en scenario's vandaan halen? Maar het is zeker niet enkel het verhaal zelf dat je het boek in één ruk laat uitlezen, maar ook hoe Bervoets schrijft. Ze swingt van de ene vertelstijl op de andere met een gemak en souplesse die je versteld doen staan, ze blijft je op die manier verrassen en tot het einde geboeid houden. Juist door die verschillende verteltechnieken brengt ze de boodschap die op dat moment van belang is duidelijker over; of het nu gaat om de persoonlijkheid van een personage of een schokkende gebeurtenis of een diepgaande emotie. Er zitten zo ontelbaar veel lagen in het verhaal en de personages, en iedere laag geeft Bervoets treffend en met scherp inzicht weer. Het onderwerp is confronterend (of niet?), op het randje (of niet?)  maar vooral enorm intrigerend. Bovendien weet Bervoets morele kwesties aan te kaarten zonder belerend over te komen; ze zet je aan het denken op meer dan één vlak.
Bervoets vertelt met een grote V en schrijft met een grote S!
Must read voor liefhebbers van... alle genres!
5 op 5 sterren.