donderdag 5 november 2015

Recept: zhoug: het kan niet lekkerder dan dat!


Zhoug is een traditioneel gerecht uit de Jemenitische keuken: snel en eenvoudig te maken. Ik ben er gek op, zeg maar gerust: verslaafd. Hoewel het behoorlijk heet is, moet ik me telkens inhouden om het goedje niet in één keer op te vreten. Bij deze zijn jullie dus gewaarschuwd.

Ik zal het originele recept geven, met daarnaast mijn aanpassingen in het rood. Uiteraard is mijn versie, net als bij de meeste van mijn recepten, net iets pittiger en heter.

Ingrediënten:
Origineel - mijn versie

  • 6 verse pepertjes - 7-8 pepertjes (rood, groen, maakt niet uit)
  • 4 teentjes knoflook - 5-6 teentjes (eventueel gerookte) knoflook
  • 1/4 tl gemalen kardamom - 1/2 tl tot 3/4 tl kardamom (zo'n lekker en heerlijk geurend kruid!)
  • 1 tl gemalen komijn - idem
  • 3/4 tl zout - idem
  • versgemalen peper - idem

Om de zaadjes en hun zaadlijsten uit de pepertjes te verwijderen, raad ik ten stelligste aan om rubberen handschoenen aan te trekken. Indien niet, wrijf daarna niet met je vingers in je ogen!
De pepertjes en de knoflook pureren tot het een papje is. Doe er een paar eetlepels water bij en de overige ingrediënten. Goed mengen en klaar! Je doet er lang mee omdat je maar een klein beetje nodig hebt voor een overheerlijke smaak. Bij ons blijft het 2-3 weken goed in de koelkast.
Tip: eerst met het tipje van een theelepel een heel klein beetje proeven, want het is behoorlijk heet, zelfs de originele versie. Dan weet je waar je aan toe bent.
Tip 2: superlekker bij allerlei gerechten. Wij eten het bij vis, aardappelen, sommige groenten. Eigenlijk is dat voor iedereen verschillend, dus zelf even uitzoeken waar jij zhoug het lekkerste bij vindt.


Bete'avon!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten