maandag 9 november 2015

Review: Het Quantum tijdperk (Hoe het allerkleinste ons leven verandert) - Brian Clegg


Review: Het Quantum tijdperk (Hoe het allerkleinste ons leven verandert) - Brian Clegg
We kenden al het stenen en bronzen tijdperk, maar we leven nu in het quantumtijdperk. Wetenschapsauteur Brian Clegg laat in dit pakkende en enthousiast geschreven boek zien hoe de quantummechanica verantwoordelijk is voor dertig procent van onze huidige economie. Clegg verheldert de mysterieuze concepten die daarachter schuilen, van het gedrag van atomen tot de quantumwerking van je smartphone. Lees dit boek en begin goed voorbereid aan het nieuwe quantumtijdperk.


Ik ben altijd al uitermate geïnteresseerd in Quantummechanica, maar het is een verschrikkelijk moeilijke materie. In het boek staat treffend een citaat uit een lezing van de beroemde fysicus Richard Feynman: 'U denkt dat ik het u ga uitleggen zodat u het begrijpt? Nee, u zult het niet begrijpen. Ziet u, mijn studenten begrijpen het ook niet. Dat komt omdat ik het niet begrijp. Niemand begrijpt het.'
Oké dan, zal ik het met dit boek toch maar een poging wagen? De auteur Brian Clegg beweert dat hij het mij kan uitleggen zodat ik het toch een beetje zal begrijpen. En ja, daar is hij in geslaagd. Ik geef toe, zeker de helft van het boek is nog steeds Chinees voor me (ik heb nou eenmaal geen wiskundige of technische achtergrond), maar die andere helft heeft de Quantummechanica weer een stuk duidelijker voor me gemaakt.
Clegg legt met leuke, verstaanbare vergelijkingen het aspect uit. Niet dat ik nu die kennis kan doorgeven, maar ik heb een beter begrip van hoe dingen werken (voor mezelf). Want, zoals Clegg vermeldt, we gebruiken Quantum continu in allerlei apparaten, zoals onze smartphones, T.V. schermen etc. en hij legt uit in welke mate die apparaten Quantum gebruiken. Uiteraard zit ook de natuur er vol mee; fotosynthese is er een perfect voorbeeld van.
Als sciencefiction fan en schrijfster begrijp ik nu ook beter het concept hologrammen, fotontorpedo's, lasers en de techniek teleportatie 'Beam me up, Scotty'. Wat is mogelijk nu of in de toekomst?
Zelfs simpele dingen die we dagelijks meemaken, zoals een reflectie in een ruit. Waardoor komt dit? Waarom zien we onszelf in de ruit weerspiegelt en tegelijkertijd ook wat er zich achter de ruit bevindt? Allemaal enorm interessant!
Het enige wat ik in dit boek miste waren meer afbeeldingen om de tekst te verduidelijken. Ik ben nogal visueel ingesteld en woorden samen met een beeld maken het toch wat makkelijker om de tekst te begrijpen.
Clegg behandelt in dit boek zowel het verleden, de ontdekkingen uit de geschiedenis door alle grote wetenschappers, alsook de toekomst, de mogelijkheden, zoals het holografisch opslaan van data.
Ja, een aanrader voor ieder die wat meer over Quantummechanica wil weten of over het tijdperk waarin we ons momenteel bevinden. Het gaat ons tenslotte allemaal aan.
Brian Clegg

ISBN: 9789085714927
Uitgeverij: Veen Media
Hard cover
Pagina's: 277

Prijs: 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten