donderdag 19 november 2015

Review: Het verlies van België - Johan Op de Beeck

1830: koning Willem I wordt overrompeld door een revolutie in het zuiden van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Het komt tot zware gevechten. De revolutionairen, onder leiding van de Brusselse republikein Louis De Potter, winnen. De Nederlandse kroonprins Willem wil koning van België worden, maar de republikeinen verhinderen dat. De revolutionairen voeren ook onderling een ongenadige strijd, waarbij de republikeinen ten slotte geliquideerd worden door de monarchisten. Het nieuwe koninkrijk ontstaat. Maar in Den Haag geeft koning Willem de strijd voor ‘zijn’ België nog niet op. Een masterclass in politiek.

België was bijna een republiek en geen koninkrijk. Eerlijk gezegd, dat wist ik dus absoluut niet. Daar alleen al voor was dit boek een eye-opener, maar voor zoveel meer. Wat ik wist over Napoleon klopt ook niet helemaal, volgens Op de Beeck, en wat de gevolgen waren van de slag bij Waterloo. Interessant vond ik ook om te lezen over Louis De Potter (ooit over gehoord? Nee? Wel, ik ook niet). Hij was een journalist uit Brugge en zou de Belgische opstand opgericht hebben, want hij wilde een republiek net als in Frankrijk. Ik wil niet te veel over de inhoud verklappen, hoewel je af en toe behoorlijk verbaasd zult zijn, dat kan ik je op een bordje presenteren. Hoe dan ook, we krijgen een lading van boeiende feiten over de Belgische revolutie van 1830 te lezen, feiten die niet tot erg weinig gekend zijn. Op de Beeck heeft duidelijk grondig en objectief research gedaan voor dit boek, dat lees je op iedere pagina.
Maar... verwacht je niet aan een makkelijk leesbaar boek, het is best heftig en je kunt het niet in een stuk uitlezen. Het is ook geen onderwerp waar je even luchtig over kunt schrijven. Dat neemt niet weg dat het ontzettend leerrijk en verhelderend is. Niet alleen voor de Belgen onder ons is het interessant om te lezen hoe België ontstaan is. Onze Noordelijke buren in Nederland zullen ook veel aan dit boek hebben, want ze ontbreken niet in het totale plaatje. Er zitten ook enkele fraaie illustraties in het boek.
Een boek voor de enthousiasteling in politieke en geschiedkundige nieuwtjes.
Johan Op de Beeck

ISBN: 9789492159076