vrijdag 6 november 2015

Review: Gids: Het oude Rome - Op vakantie naar de gladiatoren - Philip Matyszak

Reis door de tijd naar het jaar 200 en slenter door de straten van Rome met jongens uit Thracië, Egyptische marktkooplieden en Germaanse huursoldaten. Lees waar je exotische specerijen kunt kopen, of nog exotischer slavinnetjes. Hier vind je tips voor de beste slaapgelegenheid, waar je wel en waar je beslist niet moet gaan eten, en waar je in het Colosseum bij een gladiatorengevecht moet gaan zitten om het meeste bloed te zien. Haal meer uit je reis naar Rome, de stad die in het jaar 200 mooier is dan ooit!

Matuszak heeft met dit boekje een reisgids neergepend waardoor je af en toe het gevoel krijgt dat je in het antieke Rome rondloopt. Er staan aanbevelingen in voor restaurants en bezienswaardigheden, waar te shoppen en wat, over de veiligheid etc.. Kortom, zoals een traditionele reisgids, maar dan enkele eeuwen terug in de tijd.
Op de stijl is niets aan te merken; het is een afwisseling van stukjes hoe er geleefd werd in het oude Rome en stukjes met geschiedenis, sociale studies en geografie. Dit maakt het boekje verschrikkelijk leerzaam voor mensen die in het oude Rome geïnteresseerd zijn, maar eigenlijk voor iedereen omdat het leuk en grappig geschreven is. Matuszak heeft een droge, cynische en consistente stijl die me erg beviel omdat het me deed denken aan hoe de humor in die tijd geweest zou zijn.
Aan het eind van het boek heeft hij een hoofdstuk 'nuttige zinnetjes' toegevoegd, wat me heel vaak hardop deed lachen. Nooit gedacht dat een dode taal zo'n humor kon bevatten. Alleen al voor dit hoofdstuk zou je de reisgids moeten aanschaffen. Het zou me niet verbazen als er binnenkort in Rome veel toeristen met dit boekje rondlopen. De gids leest zo vlot, dat je de indruk hebt een veel te korte vakantie gehad te hebben, want je wil absoluut meer. Ook leuk zijn de vele afbeeldingen, zowel in kleur als zwart-wit. Het zijn vaak computeranimaties en die zijn ontzettend goed gedaan.
Zelden zo gelachen door een boek sinds de droge, spottende reisgids over Molvanië. Die laatste heeft me trouwens aangezet tot het schrijven van 'Reisgids voor de droomwereld: een bestemming zonder veiligheidsgordels en reisdocumenten' die je HIER gratis kunt downloaden en ook in dit rijtje van satirische reisgidsen past.
Tijdreizigers zou ik deze reisgids over het oude Rome zeer zeker aanbevelen!
Philip Matyszak

ISBN: 9789025300975