maandag 30 november 2015

Review: In de val - S.L. Grey

In de val is een zenuwslopende, claustrofobische thriller die zich afspeelt in De Sanctum, een zelfvoorzienend overlevingsappartementencomplex dat op een diepte van 15 meter is gebouwd op het platteland van Maine. Het is een luxe vesting voor de rijken en de paranoia, waar ze in stijl een apocalyps kunnen uitzitten. Als er een allesvernietigend virus Amerika bereikt, haasten diverse families zich naar het complex. Onder hen bevinden zich mensen die zich al lang en breed hebben voorbereid op een einde-der-tijdenscenario. Ieder van hen draagt geheimen met zich mee.
Zodra de deuren dicht zijn en er iemand overlijdt, realiseren ze zich echter dat de grootste bedreiging misschien wel samen met hen onder de grond gevangenzit...

Nadat de preppers in het Sanctum aangekomen zijn, gaat het al meteen mis. Het zijn ook allemaal totaal verschillende persoonlijkheden. Enkele voorbeelden: de Guthries zijn kerkgaande, vrouwonderdrukkende red necks en de Maddoxen dan weer echte snobistische yuppies. Zo zijn de meeste personages uitgesproken karakters en daardoor botst het al gauw. Op die manier maken de auteurs het eveneens makkelijker om ze uit elkaar te houden.
Het verhaal wordt verteld vanuit diverse oogpunten en stijlen; in de 'ik' vorm of de 'zij' vorm maar dan vanuit meerdere personages.
Er is tijdens het hele verhaal een soort rustige dreiging en spanning aanwezig waarbij je telkens op het verkeerde been gezet wordt. Ik durf te wedden dat weinig lezers zullen raden wie de moordenaar in hun midden is. Voor mij bleef het een raadsel tot het einde en zelfs nadat je weet wie het is, brengt het einde nog een complete verrassing met zich mee. Knap gedaan van de auteurs.
Na een poosje zitten de opgesloten mensen zonder water en andere levensnoodzakelijke voorzieningen. Het verval die dan inzet, zowel lichamelijk als psychologisch, is echt meesterlijk beschreven. Je voelt en ruikt het vuil, je krijgt er zelf enorm dorst van en bijna waan je jezelf opgesloten. Heel realistisch neergezet allemaal.
Dit is echt zo'n boek dat uitermate geschikt is voor de gure winterdagen, waarin je opgekruld op de bank met een dekentje het liefst de hele dag wilt lezen. Ik heb er volop van genoten.
Sarah Lotz & Louis Greenberg = S.L. Grey

ISBN: 9789024564767