zondag 4 oktober 2015

Review: De glimlach van Aurélie - Nicolas Barreau

Aurélie heeft een restaurantje in Parijs en is in de steek gelaten door haar amour. Ongelukkig dwaalt ze door de stad en stuit in een boekwinkel op een mysterieuze roman. Als ze begint te lezen ontdekt ze dat zijzelf de hoofdpersoon is. Ze wordt razend nieuwsgierig naar de onbekende Engelse schrijver en probeert met hem in contact te komen. Tevergeefs. Maar Aurélie weigert op te geven en op een dag vindt ze dan eindelijk een aanknopingspunt.

We lezen het verhaal vanuit twee personages: Aurélie en André. Aurélie is de eigenaresse van een restaurant en is net gedumpt door haar vriend. André is redacteur bij een uitgeverij waar het succesvolle boek van de Engelse auteur Robert Miller is gepubliceerd. Aurélie leest dit boek en ontdekt dat niet alleen haar restaurant maar ook zijzelf in het boek vermeld worden. Het verhaal helpt haar over haar liefdesverdriet heen te komen en daarom wil ze koste wat kost de auteur bedanken. Dat probeert ze via de uitgeverij waar André werkt en zo ontmoeten de twee elkaar. André wordt halsoverkop verliefd op Aurélie, met alle gevolgen van dien...

Dat het verhaal door twee personages verteld wordt is zeker een meerwaarde, want zo beleef je alles net iets intenser en ook gevarieerder. Ik vond het plot aardig in elkaar steken, het is niet zozeer dat het verrassend is, maar toch prikkelend genoeg om nieuwsgierig te blijven. Het is zo'n boek dat je wel makkelijk even opzij kunt leggen, maar toch met veel plezier weer oppakt. Romantiek volop, maar niet op een cheesy manier, het is niet zo dat de suiker er vanaf druipt.
De personages zitten degelijk en geloofwaardig in elkaar, alsook hun dialogen. Het is een typisch vakantieboek, vind ik, een amusant feel good verhaal met een happy, en toch ietwat onverwacht, einde.
Aardige bonus: van de gerechten die in het verhaal voorkomen, en je doen watertanden, vind je achteraan in het boek de recepten.
Nicolas Barreau