dinsdag 13 oktober 2015

Review: Anno Domini 30 - Ted Dekker

Wanneer vijanden onverwachts aanvallen, krijgt Maviah, de bastaarddochter van een van de meest machtige bedoeïensjeiks in Arabië, de opdracht koning Herodes om hulp te vragen. Maviah ontsnapt met de hulp van twee van haar vaders soldaten – Saba, die meer met zijn zwaard spreekt dan met zijn stem, en Juda, een Jood die de sterren leest. Een reis vol gevaren begint, maar als het hen al zal lukken om de uitgestrekte en dodelijke zandvlakten te overleven, wacht hen een brute wereld waarin ze onderworpen zijn aan wrede koningen en keizers.
Maar dan ontmoet Maviah een man van een heel ander kaliber – een raadselachtige leraar die spreekt over een koninkrijk dat uiteindelijk zal triomferen en het zal winnen van welk koninkrijk dan ook. Zijn naam is Jeshua en Zijn woorden zetten alles wat Maviah ooit geleerd heeft op zijn kop. Maar ondanks dat het volgen van Hem een risicovolle onderneming is, is het misschien wel de enige kans voor Maviah om zichzelf en allen die haar dierbaar zijn te redden. Ted Dekker, de koning van de christelijke thriller, is bekend van onder andere De Cirkelserie: Zwart, Rood, Wit en Groen. In deze eerste Bijbelshistorische roman van zijn hand betreed je als lezer samen met Maviah de wereld waarin Jezus leefde en beleef je met haar mee hoe revolutionair Jezus’ woorden zijn geweest: een draai van 180 graden.

Het is een roman die zich afspeelt in de tijd van Jezus, niets bijzonders daar zou je zeggen, daar zijn al meer boeken over verschenen. Maar dit verhaal heeft toch een paar sterke en aparte invalshoeken waardoor het ver boven de middelmaat uitsteekt. Zo is onder andere het  hoofdpersonage een vrouw die Jezus ontmoet.
Uiteraard is het een verhaal dat zich afspeelt in de oudheid, en liefhebbers van geschiedenis zullen hiervan smullen, maar het is veel meer dan dat. De auteur weet ons mee te nemen naar een periode die allesbepalend is geworden voor de volgende tweeduizend jaar door dieper in te gaan op de boodschap die Jezus ons meegaf, en dat doet hij niet op de kerkelijke manier, maar de spirituele. Dekker weet de boodschap duidelijk te stellen, op een non-conformistisch wijze, niet volgens de katholieke kerk, maar zoals het bedoeld is in het echte leven. Ik kreeg bij dit verhaal het gevoel dat de auteur een reclameschrijver is die boodschappen van Jezus in een mooi jasje kan steken, wat hij erg goed doet.
Het verhaal gaat ook over politiek en overleven van ellende. Over wrede koningen en nog wredere koninginnen. Het is uitermate spannend, er komt romantiek in voor en een beetje actie om het interessant te houden. Maar het gaat vooral over: hoe breng je je leven door, hoe ga je met het leven om, hoe kijk je tegen je medemens aan, is jouw ellende wel echt ellende. Het boek brengt existentiële vragen naar boven. Sommige hoofdstukken zetten je serieus aan het denken, bij sommige geniet je simpelweg door de romantiek en de liefde.
Ik kon het boek amper wegleggen, bleef het lezen en met onbedwingbaar verlangen weer oppakken. Kortom, dit boek heeft voor iedereen iets, met als kern de vraag: wat is geloof, wat is liefde?
Een boek voor alle genreliefhebbers, een verhaal dat heel veel lezers zal plezieren.
Ted Dekker