dinsdag 6 oktober 2015

Review: Daag me uit - Lee Child


Jack Reacher hoeft nergens heen en heeft alle tijd van de wereld. Dus een afgelegen stationnetje met de merkwaardige naam Mother's Rest lijkt hem een prima plaats om een zinloze tussenstop te maken.
Hij verwacht een paar stoffige, verlaten huizen te vinden, of een eenzame grafzerk. In plaats daarvan treft hij een vrouw aan die wacht op een vermiste privédetective. Plus een raadselachtig briefje over tweehonderd doden en een stadje vol zwijgende, wantrouwige mensen. Weglopen zou makkelijk zijn. Maar dat is tegen Jack Reachers principes.


Het verbaast me dat, na al zoveel boeken geschreven te hebben, de auteur nog steeds leuke onderwerpen weet te vinden. En niet alleen dat, in zijn plots en met zijn onderwerpen weet hij nog steeds clichés te vermijden. Child blijft me daar telkens weer mee verrassen.
Wat is anders in dit deel? Ik krijg het gevoel dat het Reacher karakter een beetje aan het veranderen is. Hij is toegankelijker voor het grote publiek geworden. Waar is de tijd gebleven waarin Reacher in een gevangeniscel in zijn hoofd bluesnummers aan het neuriën was? Dat maakte hem zo mysterieus. Goed, niet eerlijk, ik maak een vergelijking met het eerste boek, maar ik heb het gevoel alsof Reacher meer in de maatschappij aan het treden is. Iets van zijn observatie van de wereld heeft plaats gemaakt voor het actiever deelnemen aan de wereld. Reacher is een stuk minder geheimzinnig geworden en dat niet omdat er al zoveel boeken over hem verschenen zijn.
Toch, zoals gewoonlijk, is Child nog altijd een geweldig goede schrijver, Reacher blijft een mooi karakter en de onderwerpen zijn nog steeds subliem. Niet veel verrassingen aan dat front dus, enkel dat Reacher anders geworden is, hoe zijn brein werkt, zijn gedachten verlopen, wordt anders uitgelegd. De persoonlijkheid van de held is misschien uitgemolken, maar daardoor krijgen andere personages wel weer meer diepgang en aandacht, wat dan weer een positief punt is en een leuke afwisseling.
Conclusie: weer een goed degelijk verhaal, zelfs een van de iets betere uit de reeks, maar toch mis ik iets van de eerdere delen.


ISBN: 9789024568864
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina's: 376

Prijs: 19,99

1 opmerking:

  1. In mijn ogen hebben de boeken van Lee Child 2 grote nadelen :

    1) Ze komen niet vaak genoeg uit
    2) 19,99€ voor 1 dag plezier is vrij duur

    Voor de rest.... volledig akkoord met je recensie :-)

    BeantwoordenVerwijderen