donderdag 10 september 2015

Review: In het bloed (Mercy Thompson - boek 2) - Patricia Briggs

Garagehoudster Mercy Thompson is behalve vriendelijk, scherpzinnig en nieuwsgierig ook onafhankelijk, loyaal en koppig - eigenschappen die haar al vaker in de problemen hebben gebracht. Voor haar vrienden (of dat nu weerwolven, vampieren of 'gewone' mensen zijn) gaat ze door het vuur, dus als haar vriend Stefan haar hulp inroept komt het niet in haar op om te weigeren. Zelfs niet als dat betekent dat ze oog in oog komt te staan met iets wat alleen in nachtmerries zou mogen bestaan, want ze blijkt Stefan niet zo goed te kennen als ze dacht...

Het eerste deel van deze reeks heb ik niet gelezen, maar dat is ook niet nodig. De auteur geeft voldoende info over het eerste deel, de achtergronden van de personages etc. om het moeiteloos te kunnen volgen en bovendien is dit deel een nieuw avontuur.
Mercy Thompson leeft in een wereld waarin de mensen weten dat er vreemde wezens, zoals weerwolven en heksen, bestaan. Alleen de vampiers hebben zich nog niet ge-out. Zelf is ze opgegroeid in een roedel weerwolven, woont ze samen met een goede vriend die weerwolf en dokter is en heeft een vriend die vampier is. Ze is ook niet volledig mens, maar een loper, een mens die zich in een coyote kan omvormen. Er is echter een geheel nieuwe speler in het veld, een tovenaarvampier die door een demon bezeten is. Hij moordt er maar op los, en dat kunnen ze natuurlijk niet hebben, want het kan alle niet-menselijke wezens in een slecht daglicht brengen. Wanneer zelfs enkele vampiers en weerwolven de moordenaar niet kunnen vatten, roept de meesteres van de vampiers de hulp van Mercy in.
Goed, een zoveelste urban fantasy, hoor ik je denken. En dat is ook zo, hoewel het wel originele invalshoeken heeft. Mercy is een tof personage, ik mocht haar meteen. Het is niet zo dat ze een superheldin is die alle problemen vlekkeloos oplost. Ze is dan wel sterk, maar niet onoverwinnelijk, ze is slim, maar maakt ook stomme fouten. Enfin, de auteur heeft haar dus menselijk en aimabel neergezet en ze is leuk om te volgen.
Waar gaat het in het verhaal, volgens mij dan, scheef? De nodeloos lange uiteenzettingen van Mercy's gedachten. Tuurlijk, het is goed dat je als lezer met haar mee kunt denken en voelen, maar het was te vaak en te lang, waardoor het verhaal hier en daar minder spannend en vlot leest en ik soms dacht: ja, nou weet ik het wel. De schrijfstijl is verder wel goed, elegant en eenvoudig, er had gewoon wat meer geschrapt mogen worden.
Een leuk urban fantasy boek met een aangenaam hoofdpersonage en enkele originele ideeën, maar niet baanbrekend. Het zal je enkele ontspannen uurtjes bezorgen en het prikkelde me genoeg om het volgende deel te willen lezen.

ISBN: 9789026138133
Uitgeverij: De Fontein - urban
Pagina's: 365