donderdag 31 mei 2018

Review: De vlecht – Laetitia Colombani



Drie vrouwen, drie continenten, één verlangen naar vrijheid. In De vlecht van Laetitia Colombani behoort de Indiase Smita tot de onaanraakbaren, gedoemd een mensonwaardig bestaan te leiden. Haar grootste wens is dat haar dochtertje dit lot bespaard blijft en ze doet er alles aan om haar naar school te laten gaan.

Op Sicilië werkt de twintiger Giulia in het pruikenatelier van haar vader. Wanneer ze onverwacht het atelier moet overnemen, komt ze erachter dat het bedrijf op de rand van faillissement balanceert.

In Canada ontdekt Sarah, carrièrevrouw en moeder, dat ze ernstig ziek is. Zonder het van elkaar te weten, volgen deze drie sterke vrouwen eenzelfde pad: ze weigeren zich neer te leggen bij hun lot en besluiten te vechten voor hun toekomst.




Wat een prachtig verhaal!

Het is bijna in zuivere vertelstijl geschreven, met weinig dialogen en veel korte zinnen, en toch greep het me beet en heb ik het in no time uitgelezen.

De levens van de drie vrouwen raken je, laten je niet onberoerd.

Hoewel ze totaal verschillend zijn, hebben ze enkele dingen gemeen: ze zijn volhardend, innovatief, sterk en levenslustig.

Je vraag je een hele tijd af wat die levens met elkaar gemeen kunnen hebben, hoe ze samen zullen vloeien, omdat ze uit totaal verschillende landen, culturen en achtergronden komen. Uiteraard wordt dat op het einde duidelijk en ik moet toegeven: ik las met tranen in de ogen. Van ontroering, van zoveel moois in de wereld, van de sterkte van die vrouwen en hoe het leven een wending kan nemen en je er terug bovenop kan komen, ondanks veel ellende.

En vooral hoe alle levens uiteindelijk met elkaar verbonden zijn, hoe we elkaar helpen over oceanen heen, zelfs al beseffen we het niet altijd.

De verhalen van de vrouwen, vooral die van de Indiase Smita, geven ook veel inzicht in hun cultuur. Het heeft me meermaals de ogen geopend, me woedend gemaakt om zoveel onrecht waar vrouwen in sommige samenlevingen nog steeds mee te kampen hebben.

Colombani schrijft met veel gevoel en inleving, met veel kunde en kennis ook.

Dit boek heb ik in mijn hart gesloten, de vrouwen heb ik in mijn hart gesloten.

Een prachtig verhaal dat iedereen gelezen zou moeten hebben. 
Het ideale vakantieboek dat ik al mijn vriendinnen wil laten lezen!


Laetitia Colombani


ISBN: 9789026340383

Uitgeverij: Ambo/Anthos

Pagina’s: 204

Prijs: 18,99




Geen opmerkingen:

Een reactie posten