vrijdag 1 september 2017

Review: Springbonen - Wanda Bommer

Velen dromen ervan: een roadtrip door het zuidwesten van de Verenigde Staten. Californische stranden, adembenemende canyons, sprankelend Las Vegas… Claire Kouwenaar is maanden bezig geweest om de ultieme reis te plannen voor haar gezin. Maar zelfs een droomvakantie blijkt niet voldoende om de broze familiebanden te verstevigen. Integendeel.
Sinds Claire haar tweelingdochters verteld heeft dat ze oorspronkelijk zwanger was van een drieling, zijn de meisjes ervan overtuigd dat ze hun potentiële broertje geabsorbeerd hebben. Ze dragen hem met zich mee, gaan met hem in gesprek, en houden rekening met zijn wensen. Tijdens de roadtrip begint het broertje steeds nadrukkelijker om een eigen lichaam te zeuren. De pubers bedenken fantasievolle oplossingen voor deze kwestie, maar verliezen daarbij de realiteit zorgwekkend ver uit het oog. Claire en haar echtgenoot Rogier worden ondertussen in beslag genomen door concretere problemen. Zij ontdekken dat het redden van hun relatie minimaal een van hun beider carrières zal kosten. De vraag is niet alleen wie van de twee dit offer zou moeten brengen, maar ook of hun huwelijk deze prijs nog waard is.

Dit is een fantastisch boek, een van mijn nieuwe favoriete! Bommer is een getalenteerde schrijfster die met veel gevoel voor ritme en perfecte timing een verhaal vertelt. Haar taalgebruik en de zinsconstructies zijn zo mooi in evenwicht en verlopen zo vloeiend dat het lijkt alsof je niet aan het lezen bent, maar een film aan het bekijken bent. Als het verhaal niet zo'n impact op me gehad zou hebben, dan leek het wel alsof ik het boek las in een droom; onwerkelijk en veel te snel voorbij.
De geheimen die het gezin met zich meedraagt zijn zwaar en intens en al doen ze nog zo hun best, het lukt ze niet om de moeilijkheden te overbruggen en dichter naar elkaar toe te groeien. Bommer geeft dit met zoveel fijngevoeligheid en subtiliteit weer, met zoveel scherpe dialogen en rake acties, dat ik vaak het idee had in de huid van de personages te zitten. Of het nu gaat om de mannelijke denkwereld, de vrouwelijke twijfels of de puberale dramatiek, alles is even treffend en geloofwaardig.
De zwaarheid van het psychologische wordt mooi afgewisseld met de luchtigheid van de roadtrip, zodat je nergens het idee krijgt dat de gebeurtenissen op je wegen. Ik ben gek op roadtripverhalen en deze is bijzonder mooi verteld.
Hoewel je het van een dergelijk verhaal niet zou verwachten, is het ook ongelooflijk spannend. Je blijft je afvragen wat er gaat gebeuren, hoe de relaties zich zullen ontwikkelen, wat de volgende zet van ieder gezinslid zal zijn. Bovendien zijn er ook de nodige wendingen, en op het einde zelfs een knaller van een twist die ik absoluut niet zag aankomen. Geniaal gevonden!
Doordat ieder hoofdstuk van perspectief wisselt; de ene keer lees je door de ogen van de tweelingmeisjes, de andere keer door die van de vader of moeder, blijf je zicht houden op de diepere persoonlijke structuren, wat het verhaal meer dimensies geeft.
Eén minpuntje; het relatief open einde. Je weet, door voldoende hints, hoe het zal eindigen, en meer hoefde Bommel niet te vertellen, maar ik denk dat sommige lezers er toch moeite mee zullen hebben.
Bommer is voor mij een auteur die ik voortaan in de gaten houd en waarvan ik nu al uitkijk naar haar volgende boek, maakt niet uit over wat het zal gaan.

ISBN: 9789038801896