maandag 11 september 2017

Review: Een erfenis van spionnen - John le Carré

Met Een Erfenis van Spionnen grijpt meesterverteller John le Carré terug op zijn meest geliefde personage George Smiley en zijn bestsellers Spion aan de Muur en Edelman, Bedelman, Schutter, Spion. In een verhaal dat zindert van de spanning, de humor en de morele ambivalentie, confronteert Le Carré de lezer met een nalatenschap van onvergetelijke personages, zowel oude als nieuwe.

Schrijfsels van deze auteur zijn net goeie wijn; ze worden alleen maar beter naarmate ze ouder worden. Le Carré vertelt hier een spionageverhaal met oude bekenden, maar ook met nieuwe personages, waardoor het verleden en het heden van de spionagewereld samengebracht worden. Ik had bij dit boek niet het gevoel dat het enkel over spionage ging, maar over veel meer dan dat. Over andere tijden, het besef dat er zoveel veranderd is en dat we dat niet eens meer in de gaten hebben. De auteur weet op een afstandelijke manier een sfeer te scheppen, zowel over liefde, verlies, spijt en trouw. Het is soms pijnlijk om zijn verhalen te lezen omdat zijn menselijke inzicht beter is dan menig therapiesessies. Het is altijd zijn kunst geweest dat als je een van zijn boeken uit hebt, je er eerst goed over moet nadenken en de dingen op een rijtje moet zetten, zo ook weer bij deze. Het verbaast me ook iedere keer weer hoe le Carré op een minimalistische stijl, zonder een woord te veel, zo'n prachtige verhalen kan neerzetten. Fans van le carré zullen niet teleurgesteld zijn en degenen die hem niet kennen: eigenlijk is elk boek van hem de moeite waard, maar deze in het bijzonder.
Vreemd genoeg zal le carré nooit mijn favoriete schrijver worden, maar wel een van mijn meest gewaardeerde.
(Review door Tony)
John le Carré