donderdag 28 september 2017

Review: No logo - De strijd tegen de dwang van de wereldmerken - Naomi Klein

De bestseller No Logo is uitgegroeid tot de bijbel van antiglobalisten en auteur Naomi Klein wordt gezien als het intellectuele boegbeeld van de beweging die zich verzet tegen de dominantie van het neoliberalisme. Terwijl we worden geconfronteerd met een volgende economische crisis, blijft haar analyse van onze kapitalistische bedrijfs- en merkenwereld accuraat en krachtig. No Logo is een met talloze feiten onderbouwde kritiek op neoliberalisme, globalisering, massacultuur en uitbuiting. Maar het is óók een hartstochtelijk verhaal over mensen die zich inzetten voor democratie aan de basis, voor kleinschaligheid, cultuur en milieu, kortom, voor een samenleving waarin de mens centraal staat.

Eerder verscheen al mijn recensie van Kleins boek 'Nee is niet genoeg'. Dit superdikke boek verscheen voor 'No Logo'. Naomi Klein, journaliste en activiste, gaat in dit boek in op de overheersende, onstuitbare opkomst van merken en waar ze allemaal invloed op hebben. Hoe ze ons leven op negatieve wijze bepalen en steeds meer in onze persoonlijke overtuigingen en levenssfeer binnendringen. Wat voor gruwelijke waarheden achter deze merken, die we vaak verafgoden, zitten, hoe de bedrijven van deze logo's werkelijk zijn. Ze kaart alles aan, van globalisering en verdwijnen van individualiteit tot massacultuur.
Maar Klein blijft echter niet negatief bezig; ze heeft het eveneens over de antibewegingen hierop, de bewegingen die gaan voor kleinschaligheid, voor het behoud van het milieu en over groepen die kunst nog steeds belangrijk vinden.
'No logo' is een mustread voor anti-globalisten, nee, eigenlijk voor degenen die ervoor zijn zodat hun ogen eindelijk geopend zullen worden. Een diepgaand, intellectueel relaas over het neoliberalisme en globalisme met rake observaties. Er is over dit boek, die als een bijbel over die onderwerpen wordt beschouwd, al heel veel gediscussieerd en becommentarieerd.
Ja, het is dus een serieuze eyeopener.
Zeker niet voor tere zieltjes geschikt, want na het lezen van dit boek ga je echt wel meer nadenken over wat je koopt, van welk merk. Zoals mijn vader altijd zei: 'Het geluk is met de domme', wel als je hieraan vast wilt houden, moet je het boek niet lezen. Wil je echter niet je kop in het zand steken, dan is dit boek inspirerend en verhelderend!
Naomi Klein

ISBN: 9789044539455
Pagina's: 604