dinsdag 3 oktober 2017

Review: Renske Stript: Waarom ik mensen niet in mootjes hak - Renske de Greef

Waarom willen vrouwen zo graag 'one of the guys' zijn? Zouden we niet eens moeten ophouden met het stellen van de compleet nietszeggende vraag "Hoe gaat het'? En wat is eigenlijk het idee achter skinny jeans voor baby's? Sinds 2015 verschijnt in de zaterdagkrant van nrc.next iedere week een stripcolumn van Renske de Greef onder de naam 'Renkse Stript': met de hand geschreven en getekende columns waarin woord en beeld elkaar perfect ondersteunen. Waarom ik mensen niet in mootjes hak is de eerste bundeling van deze stripcolumns. Van urgente vragen over seksisme en gender tot lichtvoetige bespiegelingen over sociale omgangsvormen en de ongemakken van het moderne leven. Renske toont de tijdgeest in een herkenbare en originele stijl, vol bizarre uitstapjes en fijnzinnige (zelf)spot.

Van dit boek met stripcolumns heb ik met volle teugen genoten.
Renske weet telkens heel scherp en intuïtief vervelende, grappige, stomme gedragingen en gebruiken van mensen neer te zetten.

Ze zijn vaak hilarisch (meerdere keren hardop gelachen!), maar daarnaast ook diep, en ze zetten je aan het denken. Veel is herkenbaar en geeft dan het schaamrood op de kaken (dus best alleen lezen), maar al wist je het meestal wel, toch vindt Renske nog een laagje daarbovenop dat je niet verwacht. Haar loops zijn ook altijd goed gevonden: ze herhaalt op het einde van de stripcolumn iets waar ze het in het begin over had.

De simpele, maar veelzeggende, (meestal tweekleurige) tekeningen erbij houden het luchtig en versterken de boodschap. Ik vind haar tekenstijl origineel en grappig.
Het boek is mooi vormgegeven met tussen de stripcolumns door af en toe een dubbele pagina met meerkleurige afbeeldingen.

Humorvolle, intelligente columns opgefleurd met geinige schetsen. Ik kon niet anders dan van dit boek houden en kijk uit naar haar volgende uitgave.