maandag 9 oktober 2017

Review: Ik weet een geheim - Tess Gerritsen

Rizzoli en Isles onderzoeken een van de meest bizarre moorden die ze ooit hebben gezien: een jonge vrouw ligt op haar bed, haar ogen uit hun kassen gehaald en in haar handen gelegd. Is het een hint naar de horrorfilms die de vrouw heeft gemaakt? Als er een tweede slachtoffer valt, weten Rizzoli en Isles dat ze snel moeten zijn. Vreemd genoeg is er iemand die denkt dat zijzelf de volgende is, want ze is op de hoogte van een geheim. Dat ze nooit aan iemand zal vertellen.

Ik twijfelde om weer eens een Rizzoli en Isles avontuur te lezen omdat ik dacht door de TV serie op dat gebied verzadigd te zijn, maar gelukkig won mijn intuïtie het van mijn ratio.
Een Gerritsen lezen is als thuiskomen na een lange barre tocht, met een zacht dekentje op de bank kruipen en je eindelijk weer veilig en warm voelen. Ik was vergeten hoe heerlijk ongedwongen ze schrijft.
Ik werd continu op het verkeerde been gezet, want dat is waar Gerritsen in uitblinkt; je het gevoel geven dat je weet wie de dader is, om dan deze zekerheid overhoop te halen, meer dan eens. Dit verhaal zit vol met dergelijke verrassingen. Niet zoals veel thrillers waar je tot het einde moet wachten voor de big bang, maar het ganse boek door word je getrakteerd op nieuwe wendingen, plottwisten en spanning.
De karakters Rizzoli en Isles behoeven volgens mij geen verdere uitleg, maar Gerritsen weet al haar personages fascinerend voor te stellen. Je krijgt net genoeg achtergrondinformatie mee zodat het levendige personen worden, maar ook niet te veel, want het blijft tenslotte een thriller. Het is echter duidelijk dat de psyche van de mens voor de auteur niet veel geheimen meer kent en Gerritsen vindt telkens weer nieuwe invalshoeken om dat naar voren te brengen; niets is wat het lijkt.
De veelvuldig gebruikte dialogen, waar ik persoonlijk fan van ben, houden de vaart er bovendien eveneens goed in.
Zorg dat je tijd genoeg hebt om dit boek te lezen, want veel anders zal er niet gebeuren.
Deze thriller verdient een dikke vijf op vijf.