dinsdag 24 oktober 2017

Review: Woud der belofte - Jean Hegland

De elektriciteit is uitgevallen. Er is een tekort aan alles. Plunderingen en geweld hebben het openbare leven lamgelegd. Diep in de bossen van Noord-Californië proberen Nell en Eva, twee verweesde zusjes, zich samen zo goed en zo kwaad als het gaat staande te houden in een wereld die ze nauwelijks herkennen. Vroeger waarschuwde hun moeder hen altijd voor de gevaren van het omringende bos, maar Nell en Eva beginnen langzamerhand in te zien dat beren en wilde varkens minder bedreigend zijn dan mensen. De intelligente en indringende stem van de zeventienjarige Nell vertelt over hoop en wanhoop. Over verloren dromen en de realiteit van het dagelijks leven. En over hoe de twee zusjes uiteindelijk leren leven met de beperkingen, en de nieuwe mogelijkheden, van een situatie waar ze niets aan kunnen veranderen.

Recensie door Nathanja Knockaert (13 jaar)
In het begin denk je: dit verhaal is zo voorspelbaar, op het einde zal de stroom weer gewoon werken en ze leven nog lang en gelukkig. Maar het was zo veel meer! Ik begon te denken: wat als dat bij mij zou gebeuren, als de stroom niet meer zou werken, als ik geen ouders zou hebben, weinig eten en helemaal alleen zou zijn met een zus die leeft voor haar dansen. Wat als dat mij zou gebeuren? (dan raadpleeg ik dit boek) Wat me erg aansprak was het einde en de bijpassende titel. Het einde wanneer ze het verleden volledig achter zich laten en alles verbranden wat met het verleden te maken heeft en alleen maar met hun toekomst leven. Eerlijk gezegd zou ik die stap nooit durven zetten. Eva en Nellie zijn erg moedig en hebben een onbekende toekomst voor hen, wat zijn voordelen en nadelen heeft. De grootte van het boek vind ik erg makkelijk (en schattig) omdat je zo het boek overal kan meenemen. Conclusie: ik vond dit een mooi en aangrijpend boek tot aan de laatste letter!

Jean Hegland

Noot van Mel's Wonderland: het boek zou oorspronkelijk gelezen worden door een 10 jarige, maar het was toch net iets te moeilijk voor haar.

ISBN: 9789045340036