vrijdag 13 oktober 2017

Review: Grensgebieden - Arne Dahl


Wanneer de vijftienjarige Ellen spoorloos verdwijnt, vermoedt Sam Berger van de Stockholmse politie dat er een seriemoordenaar aan het werk is. Niemand deelt zijn vermoeden; Sam ziet zich genoodzaakt alleen op onderzoek uit te gaan. En dan ontdekt hij sporen - sporen die speciaal voor hem bedoeld lijken te zijn.


Ik denk dat ik ergens de fout ben ingegaan, want als ik lees hoe positief de recensies tot nu toe zijn... Laat ik het zo zeggen, het duurde bij mij toch wel enkele hoofdstukken voordat ik het boeiend vond. Ik moest wennen aan de schrijfstijl die niet zo vlot is als ik bij de meeste schrijvers gewoon ben; het haperde een beetje in het begin. Middenin kwam ik wel in het verhaal en vond ik het spannend worden, maar het heeft me nooit ergens volledig te pakken gekregen. Op het moment dat ik dacht: oké, nu wil ik graag blijven lezen, begon het verhaal weer te stokken. Vond ik het weer te langdradig worden. Pas op, Dahl schrijft goed, beheerst een mooi pallet aan woorden en hij heeft meesterlijk ideeën, maar ergens klopte het niet helemaal. Soms stuitte ik op een inconsistentie en soms op het te veel rekken van het verhaal. De personages waren wel intrigerend; Blom en Berger zitten beiden goed in elkaar en ik vond het een leuk duo om te volgen. Wil ik een tweede verhaal van hen lezen? Daar zit ik dus nog in dubio over. Enerzijds wel, want ze fascineren net genoeg, anderzijds: er zijn tegenwoordig veel goede thrillerschrijvers...
Als je alleen maar thrillers leest, er gek op bent, dan zou ik dit boek zeker aanraden. Lees je slechts af en toe eens een thriller, dan zijn er betere auteurs naar mijn mening.
Arne Dahl

ISBN: 9789044537727
Pagina's: 357
Uitgeverij: De Geus

Prijs: 15 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten