donderdag 4 juni 2015

Recept: Wonderland Roomer: hét zomerse drankje bij uitstek



Ik heb een vlierbessenboom in de tuin staan. Het is een groot exemplaar en staat nu volop in bloei met prachtige, witte vlierbloesem. Vorige jaren wachtte ik tot er bessen aan zaten, dat was ergens eind van de zomer (als ik het me goed herinner), en daar maakten mijn man en ik dan vlierbessensiroop van: een helend goedje dat we innamen bij verkoudheden. Maar dit jaar wilde ik eens wat met de bloesem proberen. 
Na wat googlen vond ik het lenteachtige drankje 'Roomer'. Echt een superheerlijk drankje: zoet en fris tegelijkertijd. Na wat experimenten, heb ik de recepten die ik vond een beetje aangepast. Zo maak je een Wonderland Roomer: enjoy!



- Pluk 30 trosjes vlierbloesem (je knipt het bloesemparapluutje aan het begin van het trosje, dus met takjes en al). Je hoeft ze niet te wassen, gewoon in een grote, schone emmer droppen.
- Neem 3 citroenen en snijdt die in schijfjes. Doordat je de schil er aan moet laten, gebruik ik biologische citroenen (op die manier toch weer wat minder gif binnen).
- Een liter en een half kraantjeswater (kraantjeswater is gezonder dan flessenwater, naar het schijnt).
- Een kilo en een half suiker er bij. Doordat ik rietsuiker gebruik, doe ik net ietsje meer dan 1,5 kilo.
- 100 gram citroenzuur (verkrijgbaar bij de apotheek).

Dit alles meng je goed door in de schone emmer of grote kom en laat je 48 uur rusten, maar wel af en toe eens goed doorroeren. Daarna giet je het door een schone theedoek over in een andere kom, zodat alle takjes, bloemetjes, vuiligheid etc. achterblijven op de theedoek. Nu heb je een vlierbloesemsiroop, wat je zo kunt houden en dan bij een verkoudheid af en toe wat van kunt drinken (gekoeld kun je dit erg lang bewaren).

Wil je er een limonade van, dan meng je 1/3 van de siroop met 2/3 plat of bruisend water.

Wil je een Wonderland Roomer dan meng je 1/2 siroop met 1/2 wodka (met gin is de traditionele manier). Vergeet de ijsblokjes niet! Vooral met het mooie, zonnige weer is dit een supergeschikt drankje. Maar pas op, want hij is sterker dan hij smaakt.

Het is ook lekker als je de Roomer aanlengt met witte wijn of champagne (Cava, Prosecco). Maar met een beetje (bruisend of plat) water of gewoon puur met ijsblokjes smaakt het net zo goed en kun je er langer van genieten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten