maandag 1 juni 2015

Review: Het blauwe labyrint - Preston & Child

FBI-agent Aloysius Pendergast treft zijn bloedeigen zoon dood aan voor zijn deur. Alles wijst op een perfecte moord. De enige aanwijzing is een stukje turkoois in de maag van het slachtoffer. Het steentje leidt Pendergast naar een verlaten mijn en een uitgestorven resort aan de Californische kust. Het voert hem tevens op een ontdekkingsreis diep door de sinistere geschiedenis van zijn eigen familie. Pendergast wordt slachtoffer van een onbekende kwade genius, die zint op wraak vanwege een gebeurtenis uit het verleden. Hij wordt het doelwit van een gruwelijk slim complot dat uiteindelijk maar op één manier kan eindigen: met zijn dood.

Ik heb al eerder een of twee boeken uit deze reeks gelezen en keek dan ook erg uit naar dit deel. Maar eerlijk is eerlijk: het was een beetje teleurstellend. Het plot was voorspelbaar en ook de acties van de personages verliepen in diezelfde lijn.
Het blijft wel spannend, leest vlotjes en prikkelt je nieuwsgierigheid, maar dan op de oppervlakte. Wat me vooral stoorde was dat er hier en daar hints gegeven worden naar de bijzondere krachten van Pendergast en zijn familie en naar die van zijn protegé Constance, maar nergens wordt duidelijk wat die precies zijn. Misschien werden ze in eerdere delen uitgelegd, maar de auteurs moeten er toch rekening mee houden dat er lezers zullen zijn die met dit boek beginnen.
Het concept in dit verhaal is wel goed gevonden: een zogenaamd genezingsdrankje van meer dan honderd jaar oud dat zijn sporen in volgende generaties achterlaat. Ook de evolutie in het karakter van de zoon van Pendergast vond ik goed weergegeven. Maar dan verzand het later alsnog in ongeloofwaardige wendingen.
Al bij al een leuk boek, maar niet meer dan dat.
Als je dus de boeken over de avonturen van Pendergast wilt lezen, dan raad ik je aan met de eerste delen te beginnen, naar wat ik me ervan herinner waren die erg goed.
ISBN: 9789024566914