dinsdag 16 juni 2015

Review: Het droomdagboek van Lavoisier - Paul Jacobs

Ellen Rademakers herinnerde zich haar nachtmerrie nog levendig: haar vriend had gezworen dat hij haar zou vermoorden. Maar wanneer ze diezelfde dag op een veiling een notitieboekje uit de achttiende eeuw ontdekt, is ze de droom alweer vergeten. Vanuit haar chambres dhá´tes in Normandie gaat ze samen met Thomas op zoek naar de betekenis van de geheimzinnige aantekeningen.

Vele vragen worden opgelost, maar andere blijven voorlopig onbeantwoord. Wie is de arrogante Xander Govaart, die zich ongevraagd in hun leven nestelt? Is Thomas echt voor de beeldschone Rika gevallen? Wat hoopt het stel te vinden op het kerkhof van Montmartre? En de belangrijkste vraag van allemaal: waarom vertelt Thomas zijn bloedstollende verhaal vanuit een cel in de gevangenis?

Het verhaal begint al meteen spannend, je wordt er met volle vaart ingegooid. Thomas zit in de gevangenis, maar waarom? Hij vertelt het verhaal aan zijn celgenoot en dat is zo meeslepend gedaan dat je op het puntje van je stoel zit om het vervolg te weten. Jacobs is een meester in het vertellen en het afsluiten van een hoofdstuk met een knaller van een cliffhanger.
Beide thrillers van Jacobs die ik gelezen heb, zijn niet alleen spannend, maar ze zijn ook nog eens enorm interessant. Dit keer gaat het de richting op van kunst en wetenschap, samenzweringstheorieën en dromen. Allemaal items die niet alleen mij, maar ook de meeste lezers zullen boeien. Die gegevens worden perfect gemengd met detective-elementen zodat je een mooie mix krijgt van thriller en geschiedenis.
Ik vond het onderwerp absoluut origineel gevonden, zo'n idee dat je zelf had willen verzinnen. Grote wetenschappers die voorspellende dromen kregen die waarheid geworden zijn, en de formule daarachter: geniaal gevonden. Ik kreeg de neiging − en misschien doe ik het alsnog − om het uit te proberen.
Jacobs schrijft alles met een vleugje humor en de nodige mannelijke zelfspot. Laconieke momenten en schitterende dialogen tussen Thomas en Ellen, die twee tegenpolen zijn.
Ook nu weer is Thomas een zalige antiheld, een personage dat je met veel plezier volgt. Maar ook de andere karakters kwamen stuk voor stuk goed uit de verf.
Jacobs heeft het allemaal: hij schrijft interessant en spannend, origineel, hij creëert leuke personages en dat allemaal met duidelijke taal, vloeiende zinnen en prachtig woordgebruik.