zondag 14 mei 2023

Review: De koningin van verraad - Danielle L. Jensen

Als alles wat Lara liefheeft wordt bedreigd moet ze beslissen voor wie – en wat – ze vecht: voor haar koninkrijk, voor haar man of voor zichzelf?

Lara was koningin, maar leeft nu in ballingschap als verrader. Niet lang geleden heeft ze moeten toekijken hoe haar eigen vader Ithicana veroverde, zonder dat ze ook maar iets kon doen om hem te stoppen. Als ze erachter komt dat haar man Aren tijdens de strijd niet vermoord, maar gevangen genomen is, weet Lara dat er maar één reden is waarom haar vader hiervoor heeft gekozen: Aren dient als lokaas voor zijn verraderlijke dochter.

Voor Lara zit er niets anders op: ze zal terugkeren naar Ithicana met een plan om niet alleen koning Aren, maar ook het Koninkrijk der Bruggen te bevrijden uit de klauwen van haar vader. Hiervoor zal ze zijn eigen wapens tegen hem moeten gebruiken: de zussen van wie ze het leven heeft gespaard. Al snel zijn er meer tegenstanders dan Lara had verwacht. Niemand is te vertrouwen en vijanden en bondgenoten wisselen van kant. Maar haar grootste tegenstander is misschien juist wel de man die ze probeert te bevrijden – de man die ze heeft verraden.

En ja, zoals beloofd, is hier al snel de review op het tweede deel van deze reeks.
Allereerst, wat een prachtige, limited edition uitgave! De sprayed edges zijn zo mooi met die groene bladeren, en de binnenkant van de zachte kaft bevat een sfeervolle kleurrijke illustratie van één van de scenes in het verhaal.

Net als deel 1 was ook dit deel weer super meeslepend en spannend. Er gebeurt heel wat en actie ontbreekt dan ook niet. Het gaat vooral over oorlog voeren en politieke intriges, en hoewel ik daar zelden van houd, was het in dit boek absoluut niet vervelend. In tegendeel, ik verslond iedere pagina. De rustige delen geven dan even ademruimte, stukken waarin de personages wat meer uitgediept worden, zodat je ze heel goed leert kennen.

Het verhaal wordt weer verteld vanuit het perspectief van twee personages: Lara en Aren. Ik vond het wederom heel leuk ze te volgen. Lara is supersterk en toch ook heel teer. En Aren is zo gek op haar dat het van de pagina's afspat, al wil hij haar eigenlijk haten. Dit is niet zo'n typisch romantisch verhaal, in feite komt er zelfs weinig romantiek aan te pas in vergelijking met andere fantasy verhalen, en toch is het steeds onderhuids aanwezig, zelfs tussen alle geweld en acties in.

De andere landen die we in dit deel leren kennen, zijn ook weer prachtig neergezet door de auteur, alsof je er zelf bent.

Een absolute aanrader voor fans van fantasy, actie en spanning, en met een prachtige world building!
Ik kijk al uit naar het derde deel!