zaterdag 27 mei 2023

Review: De assistente van de chirurg - Audrey Blake

Een intrigerende historische roman over een vrouw die haar tijd ver vooruit is.

‘De assistente van de chirurg’ van Audrey Blake is het eerste deel van de serie over Nora Beady. Londen, 1845. Nadat haar hele familie is overleden aan cholera, groeit Nora Beady op bij chirurg Horace Croft. Daar ontwikkelt ze zich tot een onmisbare assistente: ze plaatst hechtingen, maakt anatomische illustraties en voert experimenten uit. Alles in het diepste geheim, want het is voor vrouwen streng verboden om geneeskunde te beoefenen. Wanneer dokter Daniel Gibson de praktijk komt versterken, moet Nora een rol spelen die ze tot dusver niet kende: die van keurige jongedame. Een belangrijke medische ontdekking plaatst haar voor een onmogelijke keuze: onzichtbaar blijven en haar mannelijke collega’s de eer geven, of laten zien wat ze kan, met alle gevolgen van dien?
Wauw, wauw en wauw, af en toe is er zo'n boek dat je helemaal omver blaast en waar je iedereen over wilt vertellen. Dit boek was er zo één.

Het Victoriaanse tijdsbeeld (één van mijn favoriete) is prachtig en accuraat weergegeven. Met voldoende details zodat je het je perfect voor kan stellen, maar niet teveel zodat de vaart uit het verhaal gehaald wordt.

Het verhaal kabbelt rustig, maar onweerstaanbaar boeiend verder. Nora Beady is een intelligente, dappere vrouw die ver haar tijd vooruit was. Gelukkig wordt ze "opgevoed" door de briljante, vooruitstrevende arts Dr. Croft. Hij geeft haar alle ruimte en kennis om zich te ontplooien tot een arts die veel beter is dan de mannelijke artsen. Maar ze moet het natuurlijk in het geheim doen. De frustratie en het gevoel van onmacht daarbij hebben de auteurs heel goed bij Nora weergegeven. Alsook de langzaam ontluikende liefde tussen haar en Dr. Gibson en de familieverhoudingen tussen hen allemaal.

Je kunt merken dat de auteurs veel, echt heel veel, research hebben gedaan naar de tijdsgeest, en vooral naar de stand van de medische wereld toen, de ontdekkingen, evoluties etc. Ik heb er enorm van bijgeleerd.

Het verhaal is prachtig, meeslepend, ontroerend, verhelderend, inspirerend, hartverwarmend en zo veel meer.
Gelukkig, er komt een volgend deel in de reeks aan, en ik popel om over de verdere avonturen van deze geweldig leuke personages te lezen. Wanneer komt de verfilming en deel 2?

5 op 5 sterren!