zaterdag 25 maart 2023

Review: Kroongetuige (een Kay Scarpetta thriller) - Patricia Cornwell

Kroongetuige is het zesentwintigste deel in de legendarische Kay Scarpetta-serie van Patricia Cornwell. Hoofdpatholoog-anatoom Kay Scarpetta is met veel tegenzin kroongetuige in een sensationeel moordproces wanneer ze schokkend nieuws ontvangt. De zus van de rechter is dood aangetroffen. Op het eerste oog lijkt het op een simpele inbraak, maar dan ontdekt ze dat er niets is gestolen. En waarom ligt de tuin bezaaid met dode planten en insecten? Hoewel er geen duidelijke doodsoorzaak is, herkent Scarpetta de onmiskenbare tekenen, en ze weet dat het ergste nog moet volgen. De forensisch patholoog komt in gevecht met een krachtige tegenstander die haar terugbrengt naar het verleden, en de tijd die ze nog heeft om de moordenaar te vangen raakt snel op...

Het verhaal begint met een rechtszaak waarin Scarpetta als patholoog-anatoom moet optreden. Ze wordt serieus onder vuur genomen door de advocaat. We volgen hiervan een groot deel, en het wordt later duidelijk waarom.

En daarna. Een moord op de zus van de rechter met een bijzonder vuurwapen is zo vreemd dat zelfs de FBI en de Secret Service er bijgehaald worden. Als even later dan ook nog eens een kennis van Scarpetta wordt vermoord, lijken de twee moorden verband met elkaar te houden.

Ik vond dit deel minder spannend dan de vorige delen. Er werd naar mijn gevoel teveel woorden aan details verspild, waardoor het niet zo vlot las. Misschien was het ook al in haar vorige boeken of misschien omdat ik de laatste tijd zo veel steengoede thrillers lees, maar ik vond ook dat de personages een beetje vlak overkwamen, ik kon niet echt in ze inleven.

Was het een slecht boek? Zeker niet, ik heb het tenslotte uitgelezen. Maar ik heb al veel en veel betere thrillers gelezen van minder bekende auteurs.

9789021035840

21 maart 2023