dinsdag 21 maart 2023

Review: De hulp - Freida McFadden

'Welkom bij de familie,' zegt Nina Winchester terwijl ik haar elegante, verzorgde hand schud. Ik glimlach beleefd en kijk de marmeren gang rond. Hier werken is mijn laatste kans om opnieuw te beginnen. Maar ik zal snel ontdekken dat de geheimen van de Winchesters veel gevaarlijker zijn dan de mijne... Elke dag maak ik het prachtige huis van de Winchesters van top tot teen schoon. Ik haal hun dochter op van school. En ik kook een heerlijke maaltijd voor het hele gezin voordat ik alleen ga eten in mijn kleine kamer op de bovenste verdieping. Ik probeer te negeren hoe Nina er een zooitje van maakt, alleen maar om te zien hoe ik het opruim. Hoe ze vreemde leugens vertelt over haar eigen dochter. En hoe haar man Andrew elke dag meer gebroken lijkt. Maar als ik in Andrews knappe bruine ogen kijk, zo vol pijn, is het moeilijk voor te stellen hoe het zou zijn om Nina's leven te leiden. De inloopkast, de luxe auto, de perfecte echtgenoot. Ik pas een van Nina's smetteloze witte jurken maar één keer. Gewoon om te zien hoe het is. Maar ze komt er al snel achter... en tegen de tijd dat ik besef dat mijn slaapkamerdeur op zolder alleen van buitenaf op slot kan, is het veel te laat. Maar ik stel mezelf gerust: de Winchesters weten niet wie ik werkelijk ben. Ze weten niet waartoe ik in staat ben...

Wat een steengoed boek! Ik heb het verslonden en liet alles ervoor vallen.

De eerste helft van het boek leven we door de ogen van Millie, een ex-gedetineerde die wanhopig op zoek is naar werk en uiteindelijk als huishoudhulp door Nina aangenomen wordt. Het lijkt een droombaan, maar is dat allesbehalve. Millie krijgt het zwaar te verduren door Nina, die last heeft van stemmingsschommelingen, vergeetachtigheid en continu op Millie zeurt en haar afbekt. Millie wordt dan ook nog eens verliefd op de man van Nina, en dat brengt haar in gevaar, maar niet het gevaar dat je als lezer vermoedt.

De tweede helft lezen we over Nina, waarom ze is zoals ze is. Waarom ze in een psychiatrische instelling heeft gezeten en waarom ze zo'n kreng kan zijn.

Ik kon het boek echt niet wegleggen. Vanaf de eerste pagina zit je in het verhaal. Het is nagelbijtend spannend, intrigerend en mysterieus. McFadden schrijft bovendien supervlot en aangenaam, en personages worden net genoeg uitgediept. De auteur is trouwens sterk in het je doen duizelen van de plotwendingen en het einde is verrassend!

Een sterke aanrader en een auteur om in de gaten te blijven houden.

9789032520335

15 maart 2023