dinsdag 31 januari 2023

Review: Wij, Habsburgers - Johan Verberckmoes

Hoe beleefden gewone mensen de grote wereld toen de Habsburgse vorsten in onze contreien regeerden, van Keizer Karel in 1500 tot de Oostenrijkse keizer Jozef ii rond 1800? Deze weinig bekende geschiedenis speelt zich af buiten onze landsgrenzen en over de oceanen, maar ook thuis. We volgen de Nederlanders op hun tochten en ontdekken hoe ze suikermolens lieten draaien in Brazilië, diamanten kochten in India, in de clinch geraakten met lokale priesters in Congo en gevangengenomen werden door piraten. We ontmoeten Afrikaanse tot slaaf gemaakte huisbediendes, krijgen Chinese gezanten op bezoek, zien Turkse snorren die ons angst inboezemden en proeven lekkere koffie en thee van overzee. We waren bang voor wat van buitenaf kwam, maar leerden het ook te omarmen. We hadden angst wanneer we zelf vertrokken, maar slaagden erin die te overwinnen. Gewone mensen waren de radertjes van de globalisering in die periode. Het zijn zij die op de voorgrond treden in deze alternatieve geschiedenis. Het waren hun gevoelens die hen gidsten om hun en onze wereld te veranderen.

Als van oorsprong republikeinse Nederlander heb ik heerlijk genoten van dit mooie, doordachte en uitgewerkte boek van een Zuidelijke Nederlander, nu al een tijdje een Belg dus.

In de tijd dat de Noordelijke Nederlanden bezig waren met oorlog voeren en hun handelsimperium op te zetten, waren de Zuidelijke Nederlanden (Belgen) nog behorende tot het Spaanse, Habsburgse rijk.

Het is machtig interessant om te lezen over dat stukje geschiedenis toen ze toegang hadden tot de Spaanse en Portugese poorten en handelsroutes naar de wereld. Verberckmoes brengt aan de hand van getuigenissen, brieven en archiefmateriaal Belgische zendelingen, handelaars, avonturiers en anderen tot leven. Het doet realiseren dat de Belgen internationaal ook actief waren en overal te vinden, van China en India tot Mexico en Zuid-Amerika.

Ik heb altijd al het gevoel gehad dat er gaten waren in mijn kennis van de Belgische geschiedenis en één van die grote gaten wordt hier mooi door dit boek opgevuld, met een duidelijke, professionele en amusante schrijfstijl en gedegen research. Of het nou ging om de Duinkerkse kapers, de Oostendse compagnie of de Antwerpse suikerbedrijven.

Chapeau voor de auteur, ik heb enorm van dit boek genoten. Ik hoop dat veel landgenoten van de auteur dit boek in handen zullen nemen, omdat het een fascinerende periode uit hun geschiedenis is en dat op een prachtige manier tot het publiek gebracht.

Ik had het boek zo uit, echt een weglezer.

4,5 sterren op 5!

9789089249722