donderdag 19 januari 2023

Review: Vervloekt - Marissa Meyer

The Lunar Chronicles-auteur Marissa Meyer sluit met dit bloedstollende vervolg op 'Verguld' haar duologie over Repelsteeltje af.

Het is een chaos in het kasteel van Adalheid. Serilda wordt steeds verder meegesleurd in het dodelijke spelletje van de Erlkönig, terwijl ze tegelijkertijd Gold probeert te helpen zijn herinneringen terug te krijgen. Al snel wordt duidelijk dat de Erlkönig Serilda gebruikt om zijn ware liefde Perchta terug te brengen uit Verlohren. Maar daar stopt het niet... Om de zeven goden te strafen die de Duisteren al die tijd gevangen hebben gehouden, zal de Erlkönig de levens van iedereen buiten de sluier op het spel zetten. De tijd begint te dringen voor Serilda en Gold. Kunnen ze de Erlkönig tegenhouden, hun zielen bevrijden en ontsnappen uit het kasteel voordat de Oneindige Maan hen voor altijd vervloekt?

Wat is dit een heerlijk vervolg op 'Verguld', een hervertelling van het Repelsteeltje sprookje. Terecht wordt Meyer de koningin van de hervertellingen genoemd, want niet alleen blijft ze de belangrijke ideeën uit het oorspronkelijke verhaal trouw, maar ze geeft ook nog eens een originele twist aan het verhaal en die ideeën. Ze voegt er fantasierijke, spannende en wonderbaarlijke elementen aan toe, waardoor het sprookje nog intenser en magischer wordt.

Meyer schuwt hiervoor niet om het typisch duistere van de oorspronkelijke sprookjes nog een tikje donkerder te maken. Bovendien overgiet ze het allemaal met een modern, eigentijds sausje, zoals sterke vrouwen en LGBTQ relaties.

Een dikke pil die ik in heel weinig tijd verslond en een aanrader voor lezers die houden van sprookjes, fantasy verhalen of gewoon een goed, spannend boek.

Uiteraard is deze limited edition weer net zo bijzonder als het voorgaande deel. In dit deel is niet alles goud, maar rood koperkleurig: de folie, de schutbladen, de snee, en de prachtige stofomslag.

9789463493970