woensdag 15 juli 2020

Review: Duizend manen – Sebastian Barry

Winona Cole, een indiaans weesmeisje, groeit op in een onconventioneel huishouden in Tennessee. Op een kleine boerderij weten haar adoptievader John Cole en zijn wapenbroeder Thomas McNulty maar net de touwtjes aan elkaar te knopen, met de hulp van twee vrijgemaakte slaven, broer en zus Bouguereau.

Dit liefdevolle, samengeraapte gezin doet zijn uiterste best de wrede buitenwereld en de vaak pijnlijke herinneringen aan het verleden op afstand te houden. Tennessee is echter nog altijd in de greep van de nasleep van de burgeroorlog. Als Winona slachtoffer wordt van een gewelddadige overval en daarna ook Tennyson Bouguereau, besluit Winona het heft in eigen handen te nemen. Gewapend met een mes, Tennysons geweer en de moed van haar beroemde krijgshaftige moeder gaat ze op zoek naar gerechtigheid, en naar wie ze eigenlijk is.

Wat een prachtig verhaal!

Het speelt zich af een tiental jaar na de burgeroorlog in Amerika. Een harde, gemene tijd waar het niet veilig is om een vrije slaaf te zijn, maar nog minder veilig om een Indiaanse te zijn. Winona wordt beschouwd als niet-menselijk, nog minder waard dan niks. Maar niet voor haar twee vaders en de anderen uit het gezin, en de advocaat Briscoe waarvoor ze werkt.

Regelmatig was ik ontroerd door de gebeurtenissen in het boek. De liefde en warmte van het gezin, de moed en wanhoop van Winona, de trots van mensen die door de maatschappij niet aanvaard worden. Vriendschap, eer, toewijding en liefde, alles passeert de revue. Hoe immens slecht mensen kunnen zijn, maar ook hoe ongelooflijk goed. Hoe je na heel wat ellende toch nog de mooie dingen in het leven kan zien.

Barry schrijft duizelingwekkend, magisch, meer dan uitstekend. Hij schrijft in de stijl van die tijd en dat past uitstekend bij het verhaal. Nooit eerder heb ik een boek in zo’n bijzondere en unieke stijl gelezen. Schrijven van de allerbovenste plank. De sfeertekening is uitstekend weergegeven, lyrisch en toch to the point, waardoor de vaart in het verhaal blijft.

Het is duidelijk dat de auteur gedegen research heeft gedaan naar die periode en hoe de samenleving er toen uitzag, zelfs het taalgebruik. Het leek alsof de auteur zelf in die tijd geleefd heeft.

Het verhaal wordt verteld door Winona en daardoor kruip je echt onder haar huid, wat een intense leeservaring geeft. Ook de andere personages kregen tijdens het lezen een plaats in mijn hart: het gezin en de advocaat Briscoe.

Verbluft en spijtig las ik de laatste pagina, mezelf belovend dat ik meer van deze auteur zal lezen.

Ik zal Winona en haar familie niet gauw vergeten.

Vijf op vijf sterren.