maandag 26 juni 2017

Review: De verzamelaar (#1) - Fiona Cummins


Hij heeft het goed gepland. Hij leidt twee levens. In het ene is hij zoals iedereen. In het andere is hij de beheerder van het macabere bottenmuseum van zijn familie. Het is tijd om de collectie aan te vullen. De verzamelaar is klaar voor de jacht. En de zesjarige Jakey Frith die leidt aan het stenen man syndroom heeft precies wat hij zoekt.

Wat volgt is een angstaanjagend kat-en-muisspel tussen de verzamelaar, Jakeys vader Erdman en de gedreven maar gevoelige detective Etta Fitzroy, wier levens meer en meer met elkaar verstrengeld raken in een race tegen de klok om Jakey te redden.


Een oké thriller die ik gemiddeld zou waarderen. Laat ik het zo zeggen, voor een debuut is dit absoluut goed, maar het is duidelijk dat Cummins nog moet groeien in het genre en in het schrijven.
Er had in geknipt mogen worden, zowel qua zinnen als hele pagina's. Nu was er relatief veel overbodige informatie waardoor het iets minder vloeiend en spannend las.
Misschien waren mijn verwachtingen te hoog, zeker gezien de lovende woorden en recensies op de cover en achterflap dat deze seriemoordenaar net zo beangstigend zou zijn als Hannibal Lecter. Verre van, ik vond de moordenaar allesbehalve creepy, zelfs een beetje tam en met vreemd uitstelgedrag, niet echt passend bij een zogenaamd enge moordenaar.
De families van de slachtoffertjes kwamen te vaak aan bod en de politie te weinig, naar mijn gevoel. Bovendien vond ik het karakter van de detective Etta een beetje oppervlakkig en ongeloofwaardig overkomen. Deze van de families vond ik iets beter uitgewerkt.
Het plot zat redelijk goed in elkaar en er waren zeker voldoende originele invalshoeken, maar echt boeiend werd het nergens.
Ik zeg niet dat het een slechte thriller is, zeker niet, je zult er vast van genieten, maar verwacht geen duizelingwekkende spanning.
Fiona Cummins

ISBN: 9789026332982
Uitgeverij: Ambo/Anthos
Pagina's: 386

Prijs: 19,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten