zaterdag 10 juni 2017

Review: De Laura's - Sara Taylor


Met De Laura’s schreef Sara Taylor een prachtige roman over identiteit en over de speciale band tussen moeder en kind. Taylor schreef eerder De kust, dat werd genomineerd voor de Baileys Prize en de Guardian First Book Award. 

‘Ik realiseerde me pas dat mijn moeder een mens van vlees en bloed was toen ik dertien jaar oud was en ze me wakker maakte, op de achterbank van de auto zette en we ons huis en mijn vader zomaar achterlieten. Ik dacht dat mijn moeder tevreden was met haar leven. Ik had het mis.’ 
In De Laura’s maakt een moeder met haar tiener een roadtrip dwars door de VS. De verschillende plekken die ze aandoen, zijn niet willekeurig door Alex’ moeder uitgekozen – ze zijn allemaal nauw verbonden met haar turbulente jeugd en met de diverse Laura’s die een impact op haar leven hebben gehad.

Nadat ik 'De kust' had gelezen, wist ik dat ik ieder boek van Taylor goed zou vinden.
Deze vond ik niet goed, maar fantastisch!
'De Laura's' is zo'n boek waarvan je ieder woord gretig opzuigt en hoopt dat er nooit een einde aan het verhaal komt. Taylor schrijft met een intense finesse, met een diep inzicht van het menselijk gedrag en emoties. Ze neemt geen blad voor de mond en weet alles scherp en to the point weer te geven.
En dan de schrijfstijl... hoe ze dingen omschrijft, de vergelijkingen die ze hiervoor gebruikt, in één woord: adembenemend. Je zou niet denken dat dit pas haar tweede boek is. Ik had niet verwacht dat ze 'De kust' zou overtreffen, maar daar is ze toch in geslaagd.
De auteur weet de spanning er ook goed in te houden. De verhalen van Alex' moeder worden druppelsgewijs verteld en haar vroegere avonturen, maar ook de nieuwe die ze nu met haar dochter meemaakt, houden je aandacht continu vast. Nergens zakt het verhaal in; je leest het in één zucht uit.
De personages zijn heerlijk uniek en je zou bijna denken dat de auteur het echt meegemaakt heeft en dit verhaal een autobiografie is. De karakters zitten zo goed in elkaar en komen zo levendig over dat het lijkt alsof ik ze nu persoonlijk ken. Alex is genderneutraal en haar moeder lesbisch of minstens biseksueel; ze aanvaarden elkaar op een ongedwongen, volkomen natuurlijke manier. Het is zo mooi om de band en wederzijds respect tussen hen te zien in ieder gebaar.
Ik heb enorm genoten van de roadtrip samen met Alex en haar moeder, van iedere kilometer, van ieder verhaal dat verteld werd. En hoe alles mooi samenkomt op het einde, maar toch de fantasie van de lezer blijft prikkelen op een intelligente manier... Wanneer komt haar volgende boek uit?
Dit is zo'n verhaal dat ik weer door iedereen wil laten lezen.
Sara Taylor behoort in mijn ogen nu al tot de top en haar boeken tot de klassiekers.
Sara Taylor

ISBN: 9789026337970
Uitgeverij: Ambo/Anthos
Pagina's: 270

Prijs: 21,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten