vrijdag 31 maart 2017

Review: Gimmick! - Joost Zwagerman


'Nee, ik heb geen zin. Ik heb eigenlijk nooit zin om ergens heen te gaan. Meestal heb ik alleen maar zin om ergens vandaan te gaan.’
Walter van Raamsdonk komt terecht in de wereld van jonge, succesvolle kunstenaars in Amsterdam. Die zijn voornamelijk gefixeerd op geld, seks en drugs – en o ja, heel af en toe maken ze ook nog wat kunst. Gimmick! staat inmiddels bekend als dé roman van een generatie.


Ik was nog maar een bladzijde verder en ik dacht al: 'Wat een cool boek, ik weet nu al dat ie fantastisch zal zijn.' En dat bleek inderdaad zo.
Walter van Raamsdonk vond ik zowel zielig met zijn eeuwige en obsessieve liefdesverdriet als aandoenlijk − beetje pispaaltje van de groep kunstenaarsvrienden waarmee hij optrekt − als soms ronduit irritant. Dus ja, geloofwaardig kwam hij wel over. Maar ook alle andere personages, zijn vrienden en hun scharrels, zijn ouders etc. waren stuk voor stuk echte typetjes, in die zin dat ik regelmatig dacht: hoe komt Zwagerman er toch op!
Zwagerman weet ook alles enorm treffend, pijnlijk scherp neer te zetten of te omschrijven, of het nu om prostitutie gaat, drugsgebruik of de kunstenaarswereld; het toont aan dat de auteur over een groot observatie- en inlevingsvermogen beschikt (of gewoon een erg overtuigende fantasie).
Hoe Walter van Raamsdonk meer en meer afglijdt, zijn eigen leven verwoest omdat hij het verleden niet kan lossen, is zo realistisch geschreven, en ook met de nodige humor en dramatiek, dat je zou denken dat het verhaal een biografie is. En de blik die Zwagerman de lezer op de contemporaine kunst geeft is zowel hilarisch als doordacht.
De tijdsgeest van de jaren 80 is herkenbaar, van de walkman tot de pre-smartphone jaren. Ik dacht eerst dat ik het vervelend zou vinden omdat het verhaal niet in een hedendaagse setting plaatsvond, maar integendeel. Dat is juist een van de leuke kenmerken van het boek (naast tig andere pluspunten).
Zwagerman gebruikt niet alleen woorden om dingen, gevoelens en gedrag weer te geven, maar ook verschillende schrijfstijlen. Het trippen van Walter heeft zijn eigen verteltempo en grammaticale stijl, wat alles alleen maar versterkt en meer invoelbaar weergeeft.
Hoewel er op zich niet veel gebeurt, behalve dan de rollercoaster van drugs, uitgaan, vreemde ontmoetingen en gesprekken, is het toch een boeiend verhaal en zit je aan het boek vastgekleefd.
Dit is een cultboek en het verbaast me niet dat het al aan de zesentwintigste druk is; een klassieker die door alle lezers gelezen moet worden.
Joost Zwagerman

ISBN: 9789029506731
Uitgeverij: Arbeiderspers
Pagina's: 237

Prijs: 18,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten