donderdag 15 september 2016

Review: Onderweg met Roadie - Thomas Acda

Een voormalig muzikant brengt een hond van New York naar Los Angeles. Op de vlucht voor alles en iedereen hoopt hij zichzelf weer terug te vinden. 'Ik zet de auto in drive en we rijden. Met een hond achter het stuur. Links woestijn, rechts woestijn en voor ons kilometers prachtig Amerikaans asfalt'

Hij was de helft van het meest beroemde popduo dat Nederland ooit gekend heeft. Maar na de breuk met zijn collega Bob loopt de verteller van Onderweg met Roadie met zijn ziel onder de arm, en verliest hij zich in drank en drugs. Als een vriendin hem vraagt haar hond naar Los Angeles te brengen, is dat dé kans op een uitweg. De roadtrip door Amerika wordt een avontuur - in New York kruist zijn pad dat van een wereldberoemde dj; hij wordt liefdevol opgevangen door een hippiefamilie en belandt bij een bijzonder concert van Art Garfunkel. Maar vooral is het de reis waarin hij terugblikt op mislukte relaties, het succes en het einde van de samenwerking met Bob, zijn gevecht tegen de kilo's en vooral het gevecht tegen zichzelf. Thomas Acda (1967) is zanger en acteur. Samen met Paul de Munnik verkocht hij meer dan 2 miljoen platen. Hij speelde in talloze tv-series en films, waaronder All Stars en Alles is liefde, waarvoor hij een Rembrandt Award in ontvangst mocht nemen. Vanaf september 2015 is hij te zien in de nieuwe SBS6-serie Bureau Raampoort. Onderweg met Roadie is zijn debuutroman.

Ik stond een beetje sceptisch tegenover dit verhaal, hoewel uiteraard nieuwsgierig genoeg om het te willen recenseren. Nieuwsgierig omdat ik gek ben op roadtrip verhalen, vooral als deze zich in Amerika afspelen, en met een hond erbij helemaal. Sceptisch omdat mijn Nederlandse man zei dat de schrijver een beroemde Nederlandse zanger-acteur is. Ik kende Thomas Acda dus niet en dacht eerst: Ah nee, das er weer zo eentje dat nodig een boek moet schrijven, en denkt dat ie kan schrijven. Wat heb ik me schromelijk vergist en wat ben ik blij dat ik besloot om het boek een kans te geven.
Ik heb ontzettend van dit boek genoten, van iedere pagina, iedere zin en woord. Het verhaal maakte me regelmatig aan het lachen, ja zelfs luidop, en maakte me soms bijna aan het huilen, kortom het beroerde me op meer dan één vlak.
Met al zijn gebreken en (eerlijk toegegeven) tekortkomingen, vind je het hoofdpersonage al gauw sympathiek en natuurlijk Roadie, de hond, ook.
Acda kan schrijven en hoe! Hij komt scherpzinnig en humoristisch uit de hoek, zonder te overdrijven of in clichés te vervallen. Hoe hij Amerika, de gebeurtenissen, schetst is zowel hilarisch als herkenbaar. Vaak dacht ik: ja, inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken, knap gezien, hoor. Door afwisselend in het heden, de roadtrip, en het verleden van het personage te duiken, blijft het boeiend.
Er zitten vaak verrassende wendingen in het verhaal dat op het einde nog een serieus spannend trekje krijgt.

Dus... een enorm onderhoudend verhaal met prachtige karakterschetsen, oprechte, cynische soul digging, aandoenlijk en charmant, met ladingen droge humor, gemoedelijke spanning, een luchtige boventoon en scherpe observaties. Vergeet het feit dat een bekende Nederlander dit boek heeft geschreven, want het is echt een goed boek dat niet mag ontbreken in je boekenkast.
Thomas Acda

ISBN: 9789048834082
Uitgeverij: Lebowski