dinsdag 27 september 2016

Review: BV - Een haai in het zwembad - een roman over de showbizz - Anoniem


Wat BV’s nooit zullen zeggen maar wel denken!
Lees de avonturen van BV’s als de vamp Tamara Jansens, de bimbo Kelly, de verleiders Marius en Boris, de verbitterde femme fatale op haar retour Manon Delbeke en de prille aankomende Bekende Vlaming Olivia. Zangers, acteurs, presentatrices en sponsors, ze komen allemaal aan bod.

Zal de manisch-depressieve Ludo ontmaskerd worden? Ontdekt de pers het pijnlijke geheim van Linda? Wordt het overspel van de ‘ideale schoonzoon’ Felix ontbloot? Krijgt de bitch Belle haar verdiende loon? Wordt de kleptomane Sylvia betrapt? Slagen de sluwe plannen van dubbelganger Sven en oplichter Theo Gosselin?
Lees het in BV- Een haai in het zwembad, de showbizzroman die begint waar de boekskes stoppen.

In eerste instantie wilde ik dit boek niet recenseren; lezen over BV's interesseert me hoegenaamd niks. Maar toen kreeg ik een mooie reclamestunt in de brievenbus: een gouden brief met de aankondiging van het boek. Hmm, toch maar eens een kans geven? Wel, dat had ik beter niet gedaan. Ik had mijn eerste intuïtie moeten volgen.
Maar goed, dat gezegd zijnde. Tal van lezers zullen dit een leuk boekje vinden, toch degenen die graag lezen over de luxeproblemen, stommiteiten, menselijkheden en liefdesperikelen bij beroemde Vlamingen (fictieve weliswaar). Mij kwam het verhaal over als een stuiverromannetje over BV's. Op zich niets mis mee, stuiverromans hebben ook hun nut; ze plezieren een groot aantal lezers en ze zijn superontspannend omdat je je brein eens lekker op nul kunt zetten. Het is echter absoluut niet aan mij besteed. De schrijfstijl te eenvoudig en leeg, en geen enkel personage wist me te boeien of kwam voor mij tot leven. Alles even oppervlakkig. Toch ben ik zeker dat het boek goed zal verkopen.
Leest het vlot? Ja, zeker, als het onderwerp je boeit zul je door de pagina's vliegen. Voor mij was er echter niks dat er uitsprong. Ik had gehoopt op cynische, donkere humor, een aparte schrijfstijl, scherpe observaties of iets dat het onderwerp aantrekkelijk zou maken, maar dat kwam niet. De schrijver blijft anoniem, op zich een leuke mysterieuze reclamestunt, maar hier krikt het de kwaliteit van het boek niet op.
Echter, zoals eerder gezegd: houd je van roddelblaadjes, een eenvoudige schrijfstijl en BV's, dan zit je met dit boek, en het vervolg dat beloofd wordt, zeker goed.

ISBN: 9789089244833
Uitgeverij: Houtekiet
Pagina's: 205

Prijs: 14,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten