zondag 11 september 2016

Review: Frank en wij - of de avonturen van een wonderlijk jongetje - Julia Claiborne Johnson

M.M. Banning – Mimi voor intimi – heeft zich teruggetrokken op haar landgoed in Bel Air. Ze heeft ooit een bestseller geschreven maar nu is ze blut: malafide bankiers zijn er met haar fortuin vandoor gegaan. Voor het eerst sinds tijden moet ze een nieuw boek schrijven. En om ervoor te zorgen dat ze zich aan haar deadline houdt, stuurt haar redacteur een jonge assistente, Alice.
Wanneer Alice aankomt, wordt ze direct aan het werk gezet. Ze moet op Frank passen, Mimi’s negenjarige zoon, die zich kleedt als een jarendertigfilmster en weinig vriendjes heeft. Terwijl ze Frank beter leert kennen, vraagt ze zich af waar zijn vader is. Mimi probeert achter gesloten deuren te schrijven, maar het wil niet vlotten. Aan Alice de taak Mimi te helpen met haar boek…

Frank is niet alleen een wonderlijk jongetje maar vormt ook het hoofdpersonage in een wonderlijk verhaal. Het begint wat langzaam en het duurt eventjes voor je Frank ziet en aanvaard zoals hij is, maar dan sluit je hem ook helemaal in je hart. Niet alleen Frank trouwens, maar ook Alice, de persoon die het verhaal vertelt, vond ik aimabel en Xander, de mysterieuze klusjesman die af en toe opduikt, heeft ook wel intrigerende trekjes. Hoe dan ook zit het gedrag van alle personages zo consistent in elkaar dat ze enorm geloofwaardig overkomen en het verhaal extra dimensie geven.
Op zich gaat het verhaal over niet veel, maar toch weer wel.
Uiteraard gaat het over Frank - dat verraadt de titel al - die een nogal bijzonder jochie is omdat hij alleen de meest vreemde kleren, zeg maar kostuums, wil dragen. Daarnaast houdt hij er nogal leuke, originele, wat de meesten vreemd zouden noemen, ideeën op na en is hij superintelligent. Zo'n zoon zou ik ook wel willen, al lijkt het me ook vaak enorm vermoeiend, want hij houdt er ook twee vervelende regels op na: je mag zijn spullen niet aanraken en je mag ook hem niet aanraken.
Wat de flaptekst vermeldt, klopt niet helemaal. Het boek dat Mimi moet schrijven vlot wel en ze is dan ook maar af en toe in beeld omdat ze hele dagen op haar typemachine zit te tikken. Toch voel je de bijzondere band en liefde tussen moeder en zoon, al lijkt Mimi op het eerste gezicht emotieloos.
De relatie tussen Alice en Frank wil in het begin niet echt vlotten en vaak wil Alice er de brui aan geven, temeer omdat ze weinig respect van Mimi ontvangt, maar dat komt na een poosje wel los. Zoals ik eerder zei, het verhaal lijkt over weinig te gaan, maar toch gebeurt er ontzettend veel op een dieper niveau; dat van vriendschap en liefde, van anders zijn en volledig aanvaarden van hoe anders iemand kan zijn, van groeien, eenzaamheid en verder kijken dan de oppervlakte.
Omdat de auteur de meest alledaagse dingen en menselijke interacties op een aparte, bijzondere en vlotte wijze naar voren brengt, is het een verhaal dat je maar moeilijk kunt stoppen met lezen.
Ja, zeker een aanrader.
Julia Claiborne Johnson